صفحه اصلی > علم و دانش : فواید بدنسازی + آخرین مطالعات علمی | تاثیر بر ذهن و جسم | کاهش وزن

فواید بدنسازی + آخرین مطالعات علمی | تاثیر بر ذهن و جسم | کاهش وزن

فواید بدنسازی, مجله پارسی پودر

بدنسازی یا تناسب اندام مجموعه ای از تمرینات فیزیکی برای توسعه عضلات اسکلتی، کسب قدرت بیشتر، استقامت و حجم عضلانی است. فواید بدنسازی از جنبه های مختلف قابل توجه است. در واقع، محققان ثابت کرده اند که تمرینات قدرتی و بدنی برای سلامت جسمی و روانی افراد مفید است. تمرینات قدرتی بر سلامت ذهنی و روحی، سلامت عمومی، گردش خون، پیشگیری از آسیب و کاهش علائم پیری تأثیر می گذارد. چندین مطالعه حتی نشان می دهند که یک رژیم خوب ورزشی تأثیرات مثبتی بر خواب دارد.

اگر می خواهید فواید بدنسازی را از جنبه های مختلف بدانید، این مقاله را مطالعه کنید.

پیشنهاد ما : پودر پروتئین پگاه

فواید بدنسازی از لحاظ تاثیر بر مغز و ذهن

فواید بدنسازی, مجله پارسی پودر

تمرینات بدنسازی و تناسب اندام از مغز در برابر انحطاط محافظت می کند.محققان دریافتند که شش ماه تمرینات قدرتی (وزنه برداری) از نواحی مغزی آسیب پذیر در برابر بیماری آلزایمر به مدت یک سال محافظت می کند.

این تیم به رهبری محققان دانشگاه سیدنی، یک آزمایش بالینی را برای افراد مسن در معرض خطر بالای آلزایمر به دلیل اختلال شناختی خفیف انجام دادند. 

اختلال شناختی خفیف شامل کاهش حافظه و سایر مهارت های تفکر می شود و یکی از قوی ترین عوامل خطر زوال عقل است. 

شرکت کنندگان در مطالعه به طور تصادفی برای انجام تمرینات کامپیوتری مغز و تمرینات قدرتی گزینش شدند. این مطالعه طولانی مدت نشان داد که تمرینات قدرتی منجر به مزایای کلی برای عملکرد شناختی می شود . مزایایی که به محافظت در برابر انحطاط در مناطق خاصی از هیپوکامپ مرتبط است. هیپوکامپ یک ساختار پیچیده در مغز است که نقش مهمی در یادگیری و حافظه دارد. 

یافته های این مطالعه در مجله تخصصی Neuroimage: Clinical منتشر شده است .دکتر برادهاوس می گوید: “تحقیقات ما نشان می دهد که تمرینات قدرتی می تواند برخی از نواحی زیر ناحیه هیپوکامپ را تا 12 ماه پس از توقف تمرین از انحطاط یا کوچک شدن محافظت کند.”

حتما بخوانید : کراتین چیست ؟ فواید و نحوه مصرف + قیمت بروز | همه چیز در مورد مکمل کراتین

تاثیرات بدنسازی در سلامتی نوجوانان

فواید بدنسازی, مجله پارسی پودر

بدنسازی در نوجوانان باعث رشد استخوان و ماهیچه می شود. اما آیا بدنسازی در نوجوانان توصیه می شود یا خطرناک است؟ باید درک کرد که تمرینات قدرتی در افراد در هر سنی از جمله نوجوانان مثبت است. یک تصور غلط رایج این است که بدنسازی در نوجوانان روند رشد آن ها را کند و رشد ماهیچه ها و استخوان را متوقف می کند.

این ادعا کاملا اشتباه است و هیچ مطالعه علمی جدی نتوانسته آن را توجیه کند. در واقع، عضله سازی در نوجوانان، هنگامی که با تمام دقت انجام شود، حتی برای رشد استخوان و عضلات آن ها مفید است.

تمرین ماهیچه، مفاصل، استخوان ها و تاندون ها را تقویت و از آسیب های شایع جلوگیری می کند و باعث رشد بدن می شود. در سنین 14 تا 17 سال، تلاش برای توده عضلانی لزوما مفید نیست . ممکن است استفاده از بارهای سنگین که خطر آسیب را افزایش می دهد، توصیه نشود. بنابراین، تمرین برای وزن بدن، با مجموعه ای از تمرینات مانند تمرینات کششی، شکم و برخی از تمرینات با دمبل یک ابتکار بسیار خوب است.

در حدود سن 17-18 سالگی، می توان با استفاده از میله ها، وزنه ها و وسایل مختلف موجود در ورزشگاه، به آموزش کامل تری روی آورد. بدن انسان در برابر تمرینات مربوط به بدنسازی بسیار خوب واکنش نشان می دهد.

از این لینک میتوانید اطلاعات و قیمت بروز شیر خشک بدون چربی پگاه رو مشاهده کنید .

فواید بدنسازی در بزرگسالان: تمرینات قدرتی باعث سلامت استخوان ها می شود

فواید بدنسازی, مجله پارسی پودر

یکی دیگر از فواید بدنسازی به کاهش توده استخوانی در مردان مسن کمک می کند. در حقیقت، با افزایش سن، بدن تمایل به کاهش توده استخوانی دارد، تمرینات با وزنه به مقابله با این اثر کمک می کند . بنابراین طول عمر و سلامت استخوان بهتری دارد.

به منظور مشارکت موثر در این فرآیند، مهم است که یک شیوه زندگی و رژیم غذایی را رعایت کنیم که برای سلامتی نیز مفید باشد. سعی کنید انرژی کافی و همچنین ریزمغذی ها و درشت مغذی ها را به مقدار کافی دریافت کنید. به طور خاص، مراقب میزان پروتئین، کلسیم و ویتامین D دریافتی خود باشید؛ زیرا این ها عناصر سازنده هستند.

حتما بخوانید : مکمل گینر (gainer) ؛ بهترین مکمل افزایش وزن یا مکمل بی فایده ؟!

مزایای بدنسازی برای بهبود سلامت قلب و عروق

فواید بدنسازی, مجله پارسی پودر

بدنسازی در درجه اول یک ورزش مانند سایر ورزش ها است. تناسب اندام به شما این امکان را می دهد که به طور فیزیکی ورزش کنید و قلب را فعال کنید. وقتی تمرینات بدنسازی کافی باشد، به بهبود سیستم قلبی عروقی کمک می کند.

تمرینات قدرتی را می توان با شدت انجام داد که عملکرد قلب و عروق را به میزان قابل توجهی ارتقا می دهد و بنابراین سلامتی را بهبود می بخشد. در میان تمرینات بدنسازی که به آن کمک می کند، می توان به تمرین متقابل (کراسفیت) اشاره کرد که شامل ترکیب مراحل عضلانی با فازهای کاردیو است.

تمرینات قدرتی در سری های طولانی به توسعه استقامت عضلانی و تا حدی استقامت قلبی عروقی کمک می کند.

فواید بدنسازی در جلوگیری از کمردرد و صدمات

فواید بدنسازی, مجله پارسی پودر

از دیگر فواید بدنسازی در بزرگسالان، می توان به کاهش کمردرد نیز اشاره کرد. ممکن است بی اهمیت به نظر برسد؛ اما چندین میلیون نفر را تحت تأثیر قرار می دهد. تمرینات با وزنه از بیماری موقتی یا دائم جلوگیری می کنند. در واقع، مطالعات نشان داده اند که تقویت ماهیچه های شکمی عضلات شکم و پشت (ذوزنقه، پشتی، راست کننده) به حفظ ستون فقرات و بهبود وضعیت بدن کمک می کند؛ بنابراین خطر سردرد را کاهش می دهد.

با تقویت عضلات مرکزی (کمر) و پشت، تمرینات قدرتی به جلوگیری از کمردرد کمک کرده و خطر آسیب دیدگی را کاهش می دهد.

همچنین باید توجه داشت که افزایش قدرت و استقامت مرتبط با تمرینات عملکردی باعث می شود از آسیب ها و دردهای روزمره جلوگیری شود. تمرینات عملکردی تمرینات قدرتی هستند که با حرکات انجام شده در زندگی روزمره (مانند: برداشتن چیزی روی زمین، بلند کردن وزن سنگین، کشیدن، هل دادن و غیره) مرتبط هستند. از جمله تمرینات عملکردی می توان به اسکوات (عمل خم شدن پاها و سپس بالا آوردن) ، پرس روی نیمکت (عمل فشار آوردن بار در جلوی شما) یا ددلیفت (برداشتن چیزی روی زمین) اشاره کرد. همه این تمرینات باعث بهبود حرکت و حالت بدن و همچنین تقویت عضلات مرتبط با حرکت می شود.

حتما بخوانید : بهترین مکمل های افزایش حجم چیست؟ + قیمت روز مکمل ها

فواید جسمانی بدنسازی

فواید بدنسازی, مجله پارسی پودر

تعجب آور نیست که بدنسازی به شما امکان می دهد توده عضلانی خود را توسعه دهید. هایپرتروفی ناشی از تمرین شامل توسعه فیبرهای عضلانی است . به طوری که هفته به هفته بزرگ تر و مقاوم تر می شوند. بنابراین تمرینات قدرتی کافی منبع رشد ماهیچه ها و رشد فیزیکی است.

برای این مهم است که برنامه ای را تنظیم کنید که متناسب با سطح ورزشی و هدف شما باشد. این برنامه در زمینه یافتن تعادل و دفعات تمرین مناسب به منظور تحریک عضله برای رشد کافی است. بین جلسات به بدن استراحت کافی می دهید تا بتواند به طور موثر بهبود یابد و در شرایط تمرین بیش از حد قرار نگیرد.

هر تمرین نیز باید با توجه به تاثیر در افزایش عضله در نظر گرفته شود . به این معنی که تعداد ست ها و تکرارها باید با جستجوی هیپرتروفی مطابقت داشته باشد. لازم است که برای رشد عضلانی ، استفاده از مجموعه های متوسط ​​و سنگین (به طور کلی بین 6 تا 15 تکرار) استفاده شود.

همچنین تعداد تمرینات و شدت آن ها باید با توجه به میزان دسترسی و تجربه بدنسازی شما باشد. 

بدنسازی چگونه به کاهش وزن ما کمک میکند ؟

فواید بدنسازی, مجله پارسی پودر

برای کاهش وزن موثر و به ویژه پایدار، هیچ جایگزینی بهتر از عضله سازی و تناسب اندام وجود ندارد. هر پوند ماهیچه در بدن شما به انرژی زیادی برای حفظ نیاز دارد. به این ترتیب است که توده عضلانی متابولیسم را در سطوح بالا نگه می دارد. با افزایش توده عضلانی، متابولیسم افزایش می یابد.

ورزش بدنسازی برای مردان و زنان منجر به ایجاد توده عضلانی و در نتیجه افزایش متابولیسم می شود. این باعث می گردد هر روز انرژی بیشتری مصرف شود و بنابراین چربی را کاهش می دهد. بنابراین، روش های رژیم غذایی که از کاهش قابل توجه مصرف غذای شما و کارهای اندام بدنسازی کم حمایت می کنند، ممنوع است. با افزایش متابولیسم از طریق تمرینات با وزنه، نیازی نیست که میزان مصرف غذای خود را به میزان قابل توجهی کاهش

دهید. بنابراین نتایج کاهش وزن پایدار است؛ به شرطی که شما به طور منظم فعالیت ورزشی انجام دهید که به شما امکان می دهد توده عضلانی خود را حفظ کرده یا حتی بیشتر بسازید. به طور خلاصه، هر چه ماهیچه بیشتری داشته باشید، می توانید بیشتر بخورید.

بدنسازی راهی برای بهبود عملکرد ورزشی شما

فواید بدنسازی, مجله پارسی پودر

مدتی است که تحقیقات علمی ارزش کار بدنسازی را علاوه بر تمرینات جدی ورزشی ثابت کرده است. هر ورزشی نیاز به کار خاصی برای تقویت، تعادل و قدرت دارد که می تواند با تمرینات وزنه پشتیبانی شود. در واقع، اگر زمانی تکنیک بر جنبه فیزیکی اولویت داشت، امروزه این دو عامل در بالاترین سطح بسیار جدی تلقی می شوند. بدیهی است که ورزش های رزمی و ورزش های تیمی همگی به آمادگی جسمانی و ورزشی مناسب شامل تمرینات با وزنه احتیاج دارند.

در حال حاضر ارزش کار بدنسازی علاوه بر تمرینات ورزشی شناخته شده است. بگذارید مثال مشخصی از بوکسور را در نظر بگیریم: هدف او این است که روی قدرت و استقامت عضلانی خود کار کند. یعنی قوی شدن در همان وزن، سریع تر و پایدارتر. بنابراین کار در زمینه بدنسازی برای توسعه این جنبه ها بسیار جالب خواهد بود. از طرف دیگر، اگر هدف آن افزایش توده عضلانی نباشد، این امر به طور کلی از کار در هایپرتروفی که باعث افزایش حجم عضلات می شود، خارج می شود که لزوما مطلوب نیست . زیرا این می تواند حرکات کند سازد.

به همین ترتیب، دونده سرعت به دنبال توسعه انفجار پذیری خود است . یعنی ظرفیت فیبرهای عضلانی او برای انقباض هرچه سریع تر به منظور تولید میزان زیادی قدرت و انرژی در زمان بسیار کوتاه. جای تعجب نیست که چرا ورزشکارانی که 100 متر را می دوند دارای ظاهری بدنساز هستند (موریس گرین، تایسون گی، آسفا پاول …

بدنسازی و تمرینات قدرتی یکی از موثرترین روش ها برای افزایش عملکرد آن ها است.

جلوگیری از آسیب، عضله بسازید

فواید بدنسازی, مجله پارسی پودر

در نهایت، در ورزشکاران تایید شده، مانند دوندگان، تقویت عضلات به جلوگیری از آسیب کمک می کند. در واقع، تقویت مناطق بحرانی بدن انسان باعث می شود از صدمات مکرر جلوگیری شود؛ به ویژه با تقویت استخوان های شکننده. کار پشت و کمر تأثیر فوق العاده ای در نگهداری ستون فقرات دارد. تمرینات قدرتی همسترینگ (پشت ران) و چهارسر (جلوی ران) تأثیر مثبتی بر مفاصل زانو می گذارد. تقویت عضلات سینه ای، شانه ها و ذوزنقه ای حمایت خوبی از مفصل شانه ایجاد می کند.

سخن آخر: بدنسازی رشته ای برای همه

فواید بدنسازی نشان می دهد که این ورزش رشته ای برای همه مناسب است. بدنسازی تنها مختص افرادی نیست که تمایل به این ورزش دارند. صرف نظر از سن، سطح ورزشی و اهدا ، برای همه توصیه می شود. از سوی دیگر، مهم است که برنامه را متناسب با مشخصات خود و آنچه که بدنبال آن هستید، پیگیری کنید تا زمان را هدر ندهید و به خود آسیب نرسانید.

بدنسازی ورزشی مکمل نیز برای رشته های دیگر محسوب میشود و با افزایش قدرت و استقامت شما را آماده تر و قوی تر میکند.

همچنین بدنسازی با افزایش هورمون های شادی مثل دوپامین، سروتونین و اندروفین باعث بهبود خلق و خو و افزایش شادی و امید به زندگی در افراد ورزشکار میشود.

در نظر داشته باشید که بدن سازی باید با فاکتور هایی مثل تغذیه خوب، خواب کافی و و استمرار همراه باشد تا نتیجه بهتری از ان دریافت کنید.

در حالت ایده آل، با مشاوره یک متخصص ورزشی، مربی ورزش بدنسازی، مربی خانگی یا مربی آنلاین شروع کنید تا در مورد نوع تمرینات مورد نیاز خود بازخورد بگیرید.


منابع

fr.wikipedia | simplygym | sport-passion.fr | sydney.edu.au

1 تا 5 ( راست ب چپ )

Average rating 5 / 5. Vote count: 4

هنوز امتیازی داده نشده .

malmir

دیدگاه کاربران (5 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید