صفحه اصلی > مکمل های بدنسازی : مکمل کافئین در بدنسازی + قیمت، مضرات و نحوه مصرف

مکمل کافئین در بدنسازی + قیمت، مضرات و نحوه مصرف

مکمل کافئین, مجله پارسی پودر

مکمل کافئین یکی از محبوب‌ترین و موثرترین مکمل‌ها بدنسازی و ورزش‌های قدرتی است. این ماده محرک که به طور طبیعی در قهوه، چای، و برخی گیاهان یافت می‌شود، به دلیل تأثیرات قابل توجهی که بر بهبود عملکرد ورزشی دارد، به عنوان یک مکمل مصرف می‌شود.

 یکی از محبوب ترین مواد ارگوژ مصرف شده در جهان کافئین است. کافئین را می توان در قهوه، چای، کوکا، نوشابه ها و نوشیدنی های انرژی زا یافت. بدنسازان اغلب قبل از تمرین از مکمل کافئین برای تقویت بدن و افزایش چربی سوزی استفاده می کنند. اما این مکمل چه مزایا و معایبی دارد و تفاوت آن با دیگر مکمل های کاهش وزن چیست؟ در این مقاله بیشتر به این موضوع می پردازیم.

مکمل کافئین در بدنسازی

این افراد باید از مصرف کافئین پرهیز کنند: زنان باردار یا شیرده افراد مبتلا به اضطراب یا مشکلات خواب افراد دارای فشار خون بالا افراد مصرف کننده برخی داروها
افزایش انرژی و تمرکز بهبود عملکرد ورزشی کاهش درد عضلانی افزایش قدرت و استقامت کمک به چربی سوزی
انواع مختلفی از کافئین وجود دارد، از جمله قرص، کپسول، پودر و نوشیدنی‌های انرژی‌زا. هر نوع کافئین سرعت جذب متفاوتی دارد. کافئین موجود در نوشیدنی‌های انرژی‌زا به سرعت جذب می‌شود، در حالی که کافئین موجود در پودر های کافئین به تدریج جذب می‌شود. برای بدنسازی، کافئین موجود در پودر های کافئین به دلیل جذب تدریجی، انتخاب بهتری هستند.
بله، جایگزین‌های مختلفی برای کافئین وجود دارد، مانند بتا آلانین، کراتین و محرک‌های قبل از تمرین. با این حال، هیچ جایگزینی به طور کامل اثرات کافئین را تقلید نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع مکمل های بدنسازی

 

مکمل کافئین چیست؟

مکمل کافئین, مجله پارسی پودر

مکمل کافئین محصولی است که حاوی کافئین، ماده محرکی که به طور طبیعی در قهوه، چای و برخی گیاهان یافت می‌شود. این مکمل برای افزایش انرژی، بهبود تمرکز و عملکرد ورزشی، و تسریع ریکاوری بدن استفاده می‌شود.

مکمل کافئین معمولاً به صورت قرص، پودر یا نوشیدنی‌های انرژی‌زا عرضه می‌شود. دلیل اینکه بسیاری از بدنسازان و وزنه برداران به طور منظم کافئین مصرف می کنند این است که به بدنساز انرژی بیشتری در حین تمرین می دهد. در واقع هنگامی که مکمل کافئین مصرف می شود، فرد احساس انرژی بیشتری می کند.

بنابراین کافئین یک مکمل موثر برای بدنسازان و وزنه برداران است؛ زیرا انرژی فرد را هنگام بلند کردن وزنه های سنگین افزایش می دهد. همچنین برای فعالیت های استقامتی مانند دویدن و دوچرخه سواری، مکمل کافئین باعث افزایش دقت، میزان کار و سرعت می شود.

جهت مشاهده و خرید پودر پروتئین شیر پگاه | mpc پگاه اصفهان کلیک کنید.

 

مزایای مکمل کافئین در بدنسازی

مکمل کافئین, مجله پارسی پودر

مکمل کافئین در بدنسازی فواید بسیاری دارد. این مکمل باعث افزایش انرژی و تمرکز می‌شود و استقامت ورزشی را بهبود می‌بخشد. با کاهش احساس خستگی و تحریک سیستم عصبی مرکزی، عملکرد بهتر در تمرینات را ممکن می‌سازد.

همچنین، به افزایش قدرت عضلانی و کاهش چربی بدن کمک می‌کند. مصرف متعادل و صحیح آن، نتایج مطلوب‌تری به همراه دارد.

مزایای مکمل کافئین به صوررت مفصل تر در زیر شرح داده شده:

بهبود عملکرد بدنی

تحقیقات نشان داده‌اند که کافئین می‌تواند بهبود قابل توجهی در عملکرد بدنی ایجاد کند. این ماده با افزایش میزان آدرنالین در خون، باعث می‌شود که بدن در تمرینات با شدت بالا عملکرد بهتری داشته باشد. این امر به ویژه در ورزش‌های استقامتی و قدرتی مفید است.

کاهش دردهای عضلانی

قهوه و کافئین باعث کاهش درد ماهیچه ای ناشی از ورزش می شود و نوشیدن یک فنجان قهوه قبل از ورزش می تواند به افرادی که در حین ورزش احساس خستگی دارند، کمک کند. زیرا ورزش باعث تجمع اسید لاکتیک می شود که در هنگام ایجاد احساس درد در عضلات ایجاد می گردد.

شایان ذکر است که برخی از افراد به دلیل این درد ورزش را متوقف می کنند. مطالعه ای که در 2006 در مجله درد منتشر شد ثابت کرد که کافئین باعث کاهش درد عضلانی می شود که ممکن است کیفیت زندگی را بهبود بخشد.

افزایش انرژی و هوشیاری

 کافئین با مسدود کردن آدنوزین، یک انتقال دهنده عصبی که باعث ایجاد خواب‌آلودگی می‌شود، به افزایش هوشیاری و انرژی کمک می‌کند. این امر می‌تواند به شما کمک کند تا در طول تمرینات خود با انگیزه و متمرکز بمانید و حداکثر تلاش خود را انجام دهید.

چربی سوزی

مکمل کافئین با تجزیه چربی سلول ها و افزایش توانایی بدن در چربی سوزی موجب کاهش وزن بدن می شود. مطالعه ای که در انجمن فیزیولوژیکی آمریکا منتشر شد نشان داد که مصرف کافئین قبل از ورزش، ترشح چربی ذخیره شده را تا 30 درصد افزایش می دهد.

بهبود ریکاوری بعد از تمرین

کافئین با افزایش گردش خون و کاهش درد عضلانی، به بهبود ریکاوری بعد از تمرین کمک می‌کند. همچنین، با کاهش خستگی و افزایش تمرکز، بدن سریع‌تر به حالت عادی بازمی‌گردد. این ویژگی‌ها باعث می‌شود ورزشکاران پس از تمرینات شدید، سریع‌تر آماده تمرینات بعدی شوند.

در یک مطالعه برزیلی، 11 ورزشکار جوان تحت تمرینات شدید قرار گرفتند که باعث آسیب قابل توجه ماهیچه ها شد و 24 ، 48 و 72 ساعت بعد به میزان 5 میلی گرم کافئین دریافت کردند. 50 دقیقه پس از مصرف، آزمایشات مختلف عملکردی انجام شد. کافئین باعث افزایش قدرت عضلانی 48 و 72 ساعت بعد از تمرین شد.

افزایش قدرت و استقامت

 برخی تحقیقات نشان داده‌اند که کافئین می‌تواند به افزایش قدرت و استقامت عضلانی کمک کند. این امر به شما کمک می‌کند تا وزنه‌های سنگین‌تر را بلند کنید و برای مدت طولانی‌تر تمرین کنید.

 

حتما بخوانید : مکمل مالتودکسترین ؛ قوی ترین انرژی بخش برای بدن

 

نحوه مصرف مکمل کافئین

مکمل کافئین, مجله پارسی پودر

مکمل کافئین را معمولاً 30 تا 60 دقیقه قبل از تمرین مصرف می‌کنند تا اثرات مطلوب آن در افزایش انرژی و بهبود عملکرد ورزشی مشاهده شود. دوز معمول بین 3 تا 6 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است. مصرف کافئین در ساعات پایانی روز توصیه نمی‌شود تا از اختلال در خواب جلوگیری شود.

دوز توصیه شده کافئین برای بدنسازی 3 تا 6 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است. به عنوان مثال، اگر 70 کیلوگرم وزن دارید، می‌توانید 210 تا 420 میلی گرم کافئین در روز مصرف کنید.

جهت مشاهده و خرید پروتئین وی کنسانتره هیلمار 80 درصد کلیک کنید.

 

عوارض جانبی پودر کافئین

مکمل کافئین, مجله پارسی پودر

پودر مکمل کافئین در صورت مصرف بیش از حد می‌تواند عوارض جانبی مانند اضطراب، تپش قلب، افزایش فشار خون، بی‌خوابی و سردرد ایجاد کند. مصرف نادرست آن ممکن است منجر به مشکلات گوارشی، عصبی و حتی مسمومیت شود.

افراد حساس به کافئین یا دارای شرایط پزشکی خاص باید با احتیاط از این مکمل استفاده کنند و با پزشک مشورت کنند.

دیگر عوارض منفی پودر کافئین در بدنسازی در صورت اصتفاده نادرست عبارت اند از:

  • افزایش وزن را محدود می کند (که برای بدنسازان خوب نیست). این امر باعث ایجاد مشکل در دید عضلات شکم می شود.
  • کافئین باعث افزایش آدرنالین می شود و به نوبه خود ممکن است باعث اختلال در الگوهای خواب گردد.
  • اگر با تمرینات شدید همراه باشد، اشتها را کاهش داده و منجر به کم آبی بدن می شود.
  • کافئین در دوز بالا ضربان قلب و در نهایت احتمال حمله قلبی را افزایش می دهد.
  • علائم خفیف و مکرر مانند: سردرد، بی قراری و لرزش معمولا مشاهده می شود.
  • کافئین علاوه بر اینکه شما را معتاد می کند، می تواند باعث زخم معده شود.

بیشتر بخوانید: مکمل های قبل از تمرین ، راهنمای کامل بدنسازان

بهترین زمان مصرف کافئین در بدنسازی

مکمل کافئین, مجله پارسی پودر

بهترین زمان برای مصرف کافئین در بدنسازی قبل از تمرین است. مصرف 30 تا 60 دقیقه قبل از تمرین باعث افزایش انرژی، تمرکز و عملکرد ورزشی می‌شود. این زمان باعث می‌شود که اثرات مثبت کافئین، مانند افزایش تحمل و تعداد تکرارها، در حین تمرین بهتر دیده شود و ریکاوری پس از تمرین نیز بهبود یابد.

بهترین زمان مصرف کافئین در بدنسازی به چند عامل بستگی دارد، از جمله:

1. اهداف شما:

  • اگر هدف شما افزایش عملکرد ورزشی در طول تمرین است، باید 30 تا 60 دقیقه قبل از شروع تمرین کافئین مصرف کنید.
  • اگر هدف شما بهبود ریکاوری بعد از تمرین است، می‌توانید بلافاصله بعد از تمرین یا در طول روز کافئین مصرف کنید.

2. نوع کافئین:

  • کافئین موجود در نوشیدنی‌های انرژی‌زا به سرعت جذب می‌شود، بنابراین باید 30 تا 60 دقیقه قبل از تمرین مصرف شود.
  • کافئین موجود در قرص‌ها به تدریج جذب می‌شود، بنابراین می‌توانید 1 تا 2 ساعت قبل از تمرین مصرف شود.

3. حساسیت شما به کافئین:

  • اگر به کافئین حساس هستید، باید صبح زود یا چند ساعت قبل از خواب کافئین مصرف کنید تا از بی‌خوابی جلوگیری کنید.

 

به طور کلی، بهترین زمان‌های مصرف کافئین در بدنسازی عبارتند از:

  • 30 تا 60 دقیقه قبل از تمرین: این بهترین زمان برای مصرف کافئین برای افزایش عملکرد ورزشی است. کافئین در این زمان به طور کامل جذب می‌شود و سطح انرژی شما را در طول تمرین افزایش می‌دهد.
  • بلافاصله بعد از تمرین: مصرف کافئین بعد از تمرین می‌تواند به بهبود ریکاوری عضلات شما کمک کند. کافئین می‌تواند درد عضلانی را کاهش دهد و به شما کمک کند تا سریع‌تر ریکاوری شوید و به تمرینات خود بازگردید.
  • صبح زود: مصرف کافئین صبح زود می‌تواند به شما کمک کند تا روز خود را با انرژی بیشتری شروع کنید و متابولیسم خود را افزایش دهید.
  • قبل از جلسات مهم: کافئین می‌تواند به شما کمک کند تا تمرکز و هوشیاری خود را افزایش دهید، که می‌تواند برای جلسات مهم کاری یا تحصیلی مفید باشد.
جهت مشاهده و خرید پروتئین شیر ایزوله پگاه ام پی آی | MPI پگاه کلیک کنید.
 

قیمت پودر کافئین ( مکمل کافئین )

مکمل کافئین, مجله پارسی پودر

قیمت مکمل کافئین متغیر است و بستگی به مارک، غلظت، و حجم بسته‌بندی دارد. بسته‌های کوچکتر معمولاً ارزان‌تر اند، در حالی که محصولات با کیفیت بالاتر و غلظت بیشتر هزینه بیشتری دارند. قیمت‌ها برای بسته بندی 300 گرمی می‌تواند از 100 هزار تومان به بالا باشد.

جهت مشاهده و خرید وی پگاه خراسان 1250 گرمی | پروتئین 100% WPC کلیک کنید.

 

سخن آخر

کافئین یکی از عناصری است که به شما کمک می کند انرژی و فعالیت خود را در حین تمرین بسیار افزایش دهید. این ماده در بسیاری از محصولات مانند قهوه و چای و مکمل های قبل از تمرین، نوشابه و سایر مواد غذایی یافت می شود و به افزایش انرژی شما در حین ورزش کمک می کند.

کافئین است یک ماده قدرتمند است که عملکرد فیزیکی و روانی را بهبود می بخشد. یک دوز از آن به طور قابل توجهی موجب افزایش عملکرد ورزشی، تمرکز و سوزاندن چربی می شود.

هنگامی که کافئین بر اساس دوز توصیه و میزان مصرف مناسب مصرف شود، می تواند تاثیر فوق العاده ای داشته باشد. فواید کافئین در دنیای بدنسازی به طور گسترده ای شناخته شده است.کافئین نه تنها به شما انرژی بیشتری می دهد بلکه می تواند انقباض ماهیچه ها را بهبود بخشد . به حرکات منظم روده کمک می کند و ثابت شده است که چربی سوزی می کند.

در آخر در نظر داشته باشید اثرات کافئین میتواند در هر فرد بسیار متفاوت باشد.

منابع

fitsaurus.com

examine.com

guycounseling.com
لطفا به این مطلب امتیاز دهید
پدرام مالمیر هستم عاشق سئو و دیجیتال مارکتینگ . بعضی وقتا مینویسم و عکاسی میکنم . موسس هلدینگ پارسی :)

دیدگاه کاربران (6 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

وی ایزوله 1/399/000
close slider

پروتئین وی