صفحه اصلی > علم و دانش : راهنمای بدنسازی زنان مبتدی | بدنسازی بانوان برای لاغری و چاقی

راهنمای بدنسازی زنان مبتدی | بدنسازی بانوان برای لاغری و چاقی

بدنسازی بانوان, مجله پارسی پودر

اگر بخواهید در ورزش بدنسازی رقابت کنید، پشت بازو و جلو بازو از پرزرق و برق‌ترین عضلاتی هستند که در نمای بیکینی می‌بینید. اما بدنسازی زنان یا بدنسازی بانوان سختی‌های خودش را دارد: رژیم گرفتن و آماده سازی غذا، شمارش ماکرو، صبح زود بیدار شدن برای انجام تمرینات هوازی، گذراندن ساعت‌ها وقت در اتاق وزنه‌برداری، و کندن پینه از روی دست‌ها. لیندزی مارتینز، مربی سلامت و تغذیه و همچنین صاحب موسسه «تناسب اندام در آتش» می‌گوید: بدنسازی بدون فداکاری انجام نمی‌شود و در کنارش اگر به این ورزش علاقه دارید ارزش هر ثانیه‌اش را دارد. برای این هدف باید از اراده و قدرت ذهنی خود استفاده کنید و از دستاوردهایی بزرگ در تمام زمینه‌های زندگی خود بهره‌مند شوید. (ناگفته نماند که وزنه زدن فواید زیادی برای سلامتی دارد).

بدنسازی بانوان

همانطور که میدانید برنامه های تمرینی برای عضله سازی و لاغری با هم تفاوت هایی دارند. در دامه هر دوی این برنامه ها را معرفی میکنیم.
برای شروع بدنسازی زنان در خانه و یا باشگاه؛ ابتدا به یک برنامه تمرینی مخصوص بانوان، رژیم غذایی و در مرحله بعد به مکمل های پروتئینی مناسب خود احتیاج دارید. همواره میتوانید از کمک مربی پیشرفت سریع تر استفاده کنید.
با این که تعداد روز های تمرین در هفته برای بدنسازی زنان به هدف شخصی شما و توانایی های فیزیکی تان مرتبط است اما حالت ایده آل آن بین 3 تا 5 روز در هفته میباشد که هم فرصت ریکاوری دارید و هم وقت کمتری از شما میگیرد.
کالری سوزی در بدنسازی بانوان؛ با توجه به نوع تمرین و شرایط بدنی شما متفاوت است اما به طور میانگین با بدنسازی در هر ساعت بین 200 تا 400 کالری میسوزانید.

 

آیا این فواید نظر شما را جلب کرده است؟ ما در این مقاله به راهنمایی برای مبتدیان بدنسازی زنان یا همان بدنسازی بانوان می‌پردازیم با ما همراه باشید.

ابتدا باید بدانیم که:

بدنسازی چیست؟

 

بدنسازی بانوان, مجله پارسی پودر

بدنسازی در واقع یک ورزش است که با سبک زندگی بسیار خاصی همراه است. این سبک زندگی شامل ست‌های تمرینی دقیق و تغذیه دقیق برای تقویت، عضله سازی و توسعه عضلات بدن است که تمرین هایپرتروفی هم نامیده می‌شود. در حالی که برخی افراد فقط برای قوی به نظر رسیدن به بدنسازی می‌پردازند، بسیاری تمرین و رژیم برای مسابقه بدنسازی را به اوج خود می‌رسانند زیرا در این مسابقات شما براساس بدن و رشد عضلانی خود سنجیده می‌شوید چه در دسته بیکینی، اندام، فیزیک زنان، یا بدنسازی بانوان و تناسب اندام بانوان.

 

قبل از اینکه ادامه مطلب را بخوانید، این را باید بدانید شرکت در ورزشی که در آن تقریباً فقط بر اساس ظاهرتان قضاوت می‌شوید، می‌تواند بر روحیه شما تأثیر مستقیم منفی بگذارد.

 

آنا اسنایدر،یک مدل تناسب اندام و بدنساز رقابتی مستقر در شهر نیویورک، می‌گوید: «این مهم است که علاوه بر فیزیک خود، به روح و روان هم توجه کنید. اگر از قبل نسبت به بدن خود تصویر مثبتی ندارید، دستیابی به چیزی که بقیه مردم (یا داوران) آن را زیبایی کامل می‌دانند تضمین نمی‌کند که فرد دیگری را در آینه ببینید و تصویری مثبت را بدست آورید.

اگر به دنبال راهی برای هدفمند کردن تمرینات قدرتی خود هستید، یک مسابقه بدنسازی می‌تواند گزینه عالی برای این پیشرفت باشد. با این حال، به خاطر داشته باشید که حتی اگر مربیان، شما را به شکمی شش تکه برسانند، دستاوردهای سلامتی و عملکردی که به دست می آورید از اهمیت بیشتری برخوردار است. همانطور که گفته شد، حتی اگر قصد رقابت ندارید و فقط می خواهید بدن و عضلاتی قوی‌تر داشته باشید همچنان می توانید از تمرینات بدنسازی و سبک تمرین استفاده کنید و ما برای شما برنامه‌ایی سبک را آماده کرده‌ایم.

اسنایدر می گوید: «تمرین معمولی بدنسازی بانوان آسان نیست. معمولاً دو بار تمرین در روز و تقریباً یک ساعت وزنه زدن و همچنین از ۳۰ دقیقه تا دو ساعت ورزش هوازی در روز را شامل می‌شود»

اکثر افراد فعال در بدنسازی بانوان، روزهای به خصوصی بر روی عضلات خاصی کار کرده و در نهایت و پایان هفته کل بدن به صورت مجزا درگیر خواهد شد که اغلب به آن اسپلیت می‌گویند. به عنوان مثال، یک تقسیم ۵ روزه بدنسازی زنان معمولی می‌تواند به شکل زیر باشد:

بدنسازی بانوان, مجله پارسی پودر

روز ۱: اسپلیت سینه

 

روز ۲: اسپلیت پشت

 

روز ۳: اسپلیت شانه‌ها

 

روز چهارم: اسپلیت پاها

 

روز پنجم: اسپلیت بازوها

 

روزهای ۶ و ۷: استراحت

 

با این حال، تمرینات بدنسازی بانوان بسته به نوع بدن و اهدافش کمی متفاوت است. اسنایدر می‌گوید: «بیشتر افراد وزنه زدن خود را با تمرکز بر روی یک عضو بدن در روز ساختار می‌دهند، اما من سه روز پا و سه روز بالاتنه انجام می‌دهم.»

 

بسیاری از ورزشکاران ترجیح می دهند هفته ای دو بار بر روی یک گروه عضلانی کار کنند. برای انجام این کار، می‌توانید تمرینات خود را به نوعی تنظیم کنید که یک روز به عضلات فشار وارد شود و یک روز هوازی تمرین شود و روز بعدی فقط تمرینات پا را در بر بگیرد. برای مثال:

بدنسازی بانوان, مجله پارسی پودر

برای مشاهده پروتئین وی کلیک کنید.

روز اول: وزنه‌زدن (سینه، شانه و عضله سه‌سر)

 

روز دوم: هوازی با تمرکز بر پشت و عضله سه‌سر

 

روز سوم: تمرین پا

 

روز چهارم:وزنه‌زدن (سینه، شانه و عضله سه‌سر)

 

روز پنجم: هوازی با تمرکز بر پشت و عضله سه‌سر

 

روز ششم بدنسازی بانوان: تمرین پا

 

روز هفتم: استراحت

به طور معمول، شما بدن را گرم می‌کنید، سپس سه تا پنج تمرین را برای قسمت مشخص شده بدن انجام می‌دهید، و سه تا چهار ست، ۸-۱۲ تایی را از هر کدام انجام می‌دهید.

بدنسازی بانوان, مجله پارسی پودر

مارتینز می گوید: بهتر است که با تمرینات ترکیبی شروع کنید (آنهایی که نیاز به استفاده بیش از یک مفصل دارند، مانند اسکوات، پرس روی نیمکت، ددلیفت و غیره) و بعد با تمرینات ایزوله (که فقط نیاز به استفاده از یک مفصل دارند، مانند جلو بازو، جلو پا ماشین و غیره) ادامه دهید.

تمرینات ترکیبی معمولاً کاربردی‌تر و معمول‌ترند زیرا به شما این امکان را می‌دهند که وزنه‌های بزرگ‌تری را بلند کرده و به عنوان یک بدنساز قدرتی معرفی شوید. اما حرکات ایزوله برای تمرینات بدنسازی بسیار مهم هستند مارتینز می‌گوید: «از آنجایی که این تمرین‌ها روی یک عضله در یک زمان متمرکز می‌شوند، در افزایش اندازه فیبرهای عضلانی که هدف اصلی همه بدنسازان است، بسیار موثر هستند.» ناگفته نماند که اگر در تمرینات قدرتی تازه‌کار هستید، این تمرینات ساده‌تر به تمرین ایمن و بدون آسیب کمک می‌کنند و طبق گفته‌های مارتینز، وقتی که در این مرحله ست‌های ۸-۱۲ کار می‌کنید، فقط باید حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد فشار یک ست را به عضلات وارد کنید.

وزنه زدن  نزدیک به 100 درصد از توان شما در ایجاد مقاومت و قدرت کارآمدتر است، اما بدنسازان بیشتر بر روی اندازه عضلات تمرکز می‌کنند. مارتینز ادامه می‌دهد برای ایجاد هیپرتروفی (معروف به افزایش اندازه عضلات) بهتر است برای مدت طولانی‌تری وزنه بزنید. به همین دلیل است که اغلب بدنسازان وزن کمتری را برای تکرارهای بیشتر بلند می‌کنند.

 

همچنین در بدنسازی زنان می‌توانید از سوپر ست‌ها در تمرینات خود استفاده کنید، که به معنای انجام دو تمرین با هدف قرار دادن یک گروه عضلانی پشت به پشت، اغلب با استراحت کم یا بدون استراحت در بین آن‌ها است. همچنین تمپو هم مهم است: بهتر است که در یک دامنه حرکتی بسیار کند و کنترل‌شده تمرین کنید و همه این تکنیک‌ها در ایجاد خستگی عضلانی و ایجاد ریز پارگی در فیبرهای عضلانی کارآمد هستند و زمانی که بدن این ریز پارگی‌ها را در هنگام استراحت ترمیم می‌کند، فیبرهای عضلانی ضخیم تر می‌شوند و در نتیجه هیپرتروفی یا افزایش سایز عضله ایجاد می‌شود. همچنین ورزش‌های هوازی و کاردیو هم بسیار مهم‌اند. بنا بر گفته‌های اسنایدر، ورزش های هوازی به شکل‌دهی عضلات کمک زیادی می‌کند و بهتر است که سه بار در هفته به مدت ۲۰ دقیقه ورزش هوازی داشته باشیم و در کنار آنها، اگر حرفه‌ایی تر هستیم بهتر است در کنار کاردیو تمریناتی هوازی را هم بگنجانیم.

جهت مشاهده  پروتئین شیر پگاه ام پی آی  MPI کلیک کنید.

رژیم های بدنسازی زنان

 

بدنسازی بانوان, مجله پارسی پودر

مارتینز می گوید:«هرچقدر روی رژیم غذایی بدنسازی زنان هنگام تمرین تاکید کنم بازهم کم است» شما به پروتئین ها نیاز دارید (برای کمک به ساخت ماهیچه‎‌ جدید)، اما چربی‌های سالم هم ضروری هستند (این چربی‌ها شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارند و به شما کمک می‌کنند کالری دریافتی روزانه‌تان را پایین نگه دارید) همچنین کربوهیدرات‌های پیچیده هم بسیار مهم هستند چون سوخت تمرینات شما تامین می‌کنند. به همین دلیل است که بسیاری از بدنسازان زن از رژیم غذایی با کالری بالا پیروی می‌کنند. اسنایدر می‌گوید: «این نوع از رژیم به شما آزادی بسیار بیشتری در انتخاب مواد غذایی می‌دهد، تا زمانی که به خوردن مقدار مشخصی کربوهیدرات، چربی و پروتئین پایبند باشید.»

مقالات مرتبط:

سیکس پک زنان چیست | رژیم غدایی + روش ها

و این تازه شروع ماجراست. قبل از اینکه تصمیم بگیرید برای یک مسابقه بدنسازی ثبت نام کنید، باید در نظر داشته باشید که کدام کتگوری بدن سازی زنان برای شما مناسب است. همه این دسته بندی‌ها از شما می‌خواهند که لباس شنا بپوشید در مقابل داوران ژست بگیرید تا امتیاز بگیرید.

دسته بندی های بدنسازی زنان:

بیکینی: این بخش محبوب‌ترین بخش بدنسازی زنان است و بر فیزیک متعادل با مقدار متوسط ماهیچه تأکید دارد. شما یک بیکینی دو تکه می پوشید و در مقابل داوران ژست می‌گیرید.

فیگور: از لحاظ عضلانی، دسته فیگور یک پله بالاتر از دسته بیکینی است. شما بر اساس تعادل و تقارن عضلانی مورد قضاوت قرار می‌گیرید.

فیزیک زنان: بخش فیزیک زنان عضله بیشتری را جمع می کند و ظاهری ورزشی بیشتری به خود می گیرد.

بدنسازی: این دسته عضلانی ترین دسته بدنسازی بانوان است.

تناسب اندام: این دسته بر اساس فیزیک و ظاهر نیز قضاوت می شود. اما همچنین شامل یک برنامه تناسب اندام است که با موسیقی اجرا می‌شود و حاوی عناصر رقص، حرکات قدرتی و ژیمناستیک است.

 

نحوه شروع بدنسازی برای زنان

مربی:

 

بدنسازی بانوان, مجله پارسی پودر

اسنایدر می‌گوید: «چیزی که باید روی آن سرمایه‌گذاری کنید یک مربی است». او توضیح می‌دهد که فقط به دنبال افرادی که در اینستاگرام چشمگیر به نظر می‌رسند، نروید: «این مهم است که تحقیقات زیادی انجام دهید تا مربی‌ای پیدا کنید که بتواند شما را با یک برنامه آموزشی و تغذیه خوب راهنمایی کند. شما آنها را مسئول سلامت خود می کنید».

همه چیز را کاملا اجرا کنید:

مارتینز می‌گوید: «مطمئن شوید که تمرینات خود را ثبت کرده‌اید تا بتوانید وزنه‌های خود را در طول زمان با روندی استراتژیک افزایش دهید. همچنین ثبت کالری غذا بسیار مفید است تا بتوانید کالری‌های دریافتی خود را پیگیری کنید. (برخی از برنامه‌های ردیابی غذا می‌توانند به شما کمک کنند تا در تلاش برای تبدیل شدن به یک بدنساز زن، همه این مسائل را یکجا نظارت کنید.)

خواندن مطلب زیر پیشنهاد می شود:

خواص مکمل فیبر چیست ؟ + نحوه خرید و قیمت فیبر | فواید و تاثیر فیبر در لاغری

 

به خودتان زمان بدهید:

اگر قصد رقابت دارید، به خودتان زمان کافی بدهید تا عضله سازی کنید و از قبل آماده باشید. اسنایدر می‌گوید: «هر کس متفاوت است، اما رقبای جدید معمولاً پس از یک دوره فشرده ۱۲ هفته‌ای آماده رقابت هستند.» اگر در رژیم غذایی و تمرینات خود حتی در فصل خارج از مسابقات ثابت باشید، نیاز به زمان زیادی برای آماده سازی نخواهید داشت.

صبور باشید:

طبیعتا در بدن سازی زنان نیز برای افزایش اندازه و قدرت عضلات شما زمان، تلاش و ثبات نیاز دارد.عضلات دوسر و عضلات قوی باسن یک شبه رشد نمی‌کنند.

سرعت و پیشرفت خود را چک کنید:

مانند هر برنامه تمرینی دیگری، بدن شما سازگار خواهد شد، بنابراین بسیار مهم است که به طور منظم خود را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که وزنه‌ها، تکرارها و/یا میزان استراحت بین ست‌ها را به درستی تنظیم می‌کنید.

بدنسازی بانوان, مجله پارسی پودر

برنامه بدنسازی بانوان برای عضله سازی:

این برنامه بدنسازی برای بانوان است. این برنامه عمومی است و برای عضله سازی و تناسب اندام میباشد. بعد از چند ماه بهتر است از مربی خود

برنامه ای مطابق قد و ورن خود دریافت کنید.

رنامه رایگان بدنسازی زنان برای عضله سازی:

 

روز ۱: سینه و پشت بازو ها:

1. پرس سینه: ۳ ست ۱۰-۱۲ تکرار
2. پشت بازو با دمبل: ۳ ست ۱۰-۱۲ تکرار
3. پشت بازو سیمکش: ۳ ست ۱۰-۱۲ تکرار
4. سینه سیمکش(کراس): ۳ ست ۱۰-۱۲ تکرار
5. پول اوور دمیل(پلاور): ۳ ست ۱۰-۱۲ تکرار

روز ۲: پا و شکم:

1. پرس پا: ۳ ست ۱۰-۱۲ تکرار
2. پشا پا دستگاه: ۳ ست ۱۰-۱۲ تکرار
3. پلانک: ۳ ست ۳۰-۶۰ ثانیه
4. حرکت چرخش روسی: ۳ ست ۱۰-۱۲ تکرار

روز ۳: پشت و شانه:

1. زیربغل دمبل اره ای: ۳ ست ۱۰-۱۲ تکرار
2. لت سیمکش از جلو: ۳ ست ۱۰-۱۲ تکرار
3. پرس سرشانه هالتر از پشت: ۳ ست ۱۰-۱۲ تکرار
4. نشر از جلو دمبل تک دست: ۳ ست ۱۰-۱۲ تکرار
5. پرس سر با دمبل: ۳ ست ۱۰-۱۲ تکرار

بدنسازی بانوان, مجله پارسی پودر

توجه:
– برای هر حرکت، حداقل ۱ دقیقه استراحت بین ست‌ها را رعایت کنید.
– هر تمرین باید به طور کامل قبل از رفتن به تمرین بعدی انجام شود.
– تنظیمات وزنه‌ها را طوری انجام دهید که شما بتوانید تمام تکرارها را با تلاشی مناسب انجام دهید، اما به طور همزمان تحریک مناسب برای رشد عضلات داشته باشید.
– در طول انجام تمرینات، به تنفس‌هایتان توجه کنید و از تکنیک صحیح استفاده کنید تا از مصدومیت‌های احتمالی جلوگیری شود.
– برنامه را به مرور زمان تنظیم و تغییر دهید تا با پیشرفت‌هایتان هماهنگ شود.

 

به هر حال لازم است برنامه تمرینیتان را مربی شخصی و با شناخت تیپ بدنی و قد و ورن شما طراحی کند اما این یک برنامه بدنسازی بانوان برای عضله سازی بود که معرفی کردیم و میتوانید از ان استفاده کنید.

برنامه تمرینی بدنسازی بانوان برای لاغری(مبتدی):

این برنامه بدنسازی بصورت 4 روز و برای بانوان مبتدی طراحی شده است که به شکل زیر است:

  • شنبه: بارفیکس، زیر بغل سیمکش دست معکوس، زیر بغل سیمکش قایقی، فلای معکوس روی میز شیب دار و جلو بازو دمبل لاری تک دست
  • یکشنبه: فیله کمر، پل باسن با هالتر، ددلیفت استیف با هالتر، پشت ران نشسته با دستگاه و لانج دمبل
  • دوشنبه استراحت
  • سه شنبه: پرس سرشانه نشسته اسمیت، سرشانه دمبل از بغل، پرس بالا سینه دمبل، کراس اوور و پشت بازو سیمکش با طناب
  • چهارشنبه: جلو ران با دستگاه، گابلت اسکوات با دمبل، پرس پا، ساق پا نشسته با دستگاه و ساق پا ایستاده با دستگاه

بدنسازی بانوان, مجله پارسی پودر

برنامه تمرینی برای افزایش وزن بانوان:

بر روی تمرینات وزنه برداری تمرکز کنید.

روز اول: تمرینات پا (عضلات چهار سر ران) + بیست دقیقه

روز دوم:  عضلات پشت و زیر بغل + عضلات مرکزی تنه

روز سوم: شانه ها (بله، فقط شانه‌ها به مدت 40 دقیقه وزنه بزنید)+  عضلات مرکزی تنه

روز چهارم: تمرینات پا (تمرکز بر روی عضلات همسترینگ/ باسن) + 20 دقیقه تمرینات هیت

روز پنجم: عضلات بازو/ سینه + عضلات مرکزی تنه

بدنسازی بانوان چند روز در هفته؟

اینکه بانوان چند جلسه باید در هفته تمرین کنند، بستگی به اهداف فردی، سطح فعالیت بدنی فعلی، و توانایی هر فرد دارد. با این حال، 3 تا 5 روز تمرین بدنسازی برای بانوان معمولا ایده آل ترین حالت میباشد. شما با برنامه 3 الی 5 روزه به اندازه کافی زمان برای استراحت و ریکاوری عضلات را فراهم میکنید و همزمان بدنتان را آماده نگه میدارید.

از طرفی، اگر فرد مبتدی است یا در حال تغییر شیوه زندگی به سمت فعالیت بیشتر است، ممکن است نیاز به استراحت بیشتری داشته باشد و با شروع با تمرین سه روزه در هفته شروع کند و سپس به تدریج این میزان را افزایش دهد.

مهمترین نکته این است که برنامه تمرینی باید منطبق با وضعیت فردی و اهدافش باشد و از طرفی منجر به ایجاد استرس بیش از حد و خستگی مفرط نشود، چراکه این مسئله میتواند مانع ادامه فعالیت ورزشی شما شود و ممکن است دلسرد شوید.

بدنسازی بانوان چقدر کالری میسوزاند؟

اینکه بانوان حین بدنسازی چقدر کالری میسوزانند بستگی به عواملی مثل قد، وزن و نوع تمرین و… دارد اما میانگین

زنان میتوانند 200 الی 400 کالری در هر ساعت تمرین بسوزانند.

در ادامه تمریناتی که در بدنسازی زنان کالری زیادی میسوزانند را میبینیم:

1. تمرینات قدرتی (Strength Training): این شامل تمریناتی مانند وزنه‌ برداری، انجام حرکات با وزن بدن، و استفاده از وسیله های ورزشی برای تقویت مختلف عضلات است. این تمرینات باعث افزایش سوخت کالری حتی در زمان استراحت هم می‌شوند.

2. تمرینات با وزن بدنی (Bodyweight Exercises): این شامل تمریناتی مانند شرکت در کلاس‌ های مبارزه یا دویدن است که همچنین به طور موثری کالری سوزی را افزایش می‌دهند.

3. تمرینات HIIT (High-Intensity Interval Training): این تمرینات شامل دوره‌های کوتاهی از فعالیت بسیار شدید با دوره‌های استراحت نسبتاً کوتاه است. این تمرینات به خوبی کالری‌ها را سوزانده و چربی را آتش می‌زنند.

4. تمرینات ترکیبی: تمریناتی که عناصر تمرینات قدرتی، تمرینات هوازی و تمرینات استقامتی را ترکیب می‌کنند می‌توانند به خوبی کالری‌ ها را سوزانده و عضلات را تقویت کنند.

 

 

برای خواندن منبع کلیک کنید.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

pouya

دیدگاه کاربران (5 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید