صفحه اصلی > برنامه غذایی و تغذیه و خواندنی : خوراکی های اشتها آور و چاق کننده برای افزایش وزن و حجم

خوراکی های اشتها آور و چاق کننده برای افزایش وزن و حجم

خوراکی های اشتها آور و چاق کننده, مجله پارسی پودر

افراد لاغر معمولاً از بی اشتهایی رنج میبرند، که به معنای کمبود میل به غذا و ناکافی بودن مصرف غذا میباشد برای اینگونه فراد مصرف خوراکی های اشتها آور و چاق کننده و کسب آگاهی درمورد این موارد مفید است. علل مختلفی ممکن است باعث بی اشتهایی در این افراد شوند، از جمله نارسایی تغذیه، عوامل روانشناختی مانند استرس یا اضطراب، بیماری های مزمن، عوارض داروها و مشکلات گوارشی.

برای افزایش اشتها و بهبود وضعیت غذایی افراد لاغر، میتوان از راهکارهایی مانند مصرف وعده های کوچک و مکرر غذایی، انتخاب غذاهایی با ارزش غذایی بالا و حاوی کالری و مواد مغذی زیاد، استفاده از روش های آماده سازی غذا با طعم و عطر جذاب، افزایش مصرف مایعات، استفاده از مکمل های غذایی مخصوص افزایش اشتها، مصرف خوراکی های اشتها آور و چاق کننده، مشاوره با پزشک یا متخصص تغذیه و کاهش استرس و اضطراب استفاده کرد.

 

دلایل اشتهای زیاد

خوراکی های اشتها آور و چاق کننده, مجله پارسی پودر

اشتهای  زیاد چیزی است که معلول یک علت نیست و میتواند دلایل متعددی داشته باشد. برخی از علل احتمالی عبارتند از:

 

  1. عوامل فیزیولوژیک: برخی عوامل فیزیولوژیک میتوانند منجر به افزایش اشتها شوند. به عنوان مثال، بارداری، دوران تنقلاتی، دوره رشد سریع در کودکان و نوجوانان، عوارض داروها و بیماریهایی مانند هیپرتیروئیدی و برخی اختلالات هورمونی ممکن است اشتهای زیاد را تحریک کنند.

 

  1. عوامل روانشناختی: استرس، اضطراب، افسردگی و سایر مشکلات روانی میتوانند بر اشتها تأثیر بگذارند. برخی افراد در مواجهه با این عوامل ممکن است به غذا روی آورده و اشتهای زیادی داشته باشند.

 

  1. عادات و الگوهای خوراکی: عادات نامناسب در مصرف غذا مانند تنظیم نکردن وعده های غذایی، مصرف بیش از حد خوراکی های پرکالری و خوردن در محیط های تحریک کننده میتوانند باعث افزایش اشتها و مصرف غذای بیشتر شوند.

 

  1. عوامل محیطی: عوامل محیطی مانند موجودیت غذاهای جذاب و متنوع در دسترس، تماشای تبلیغات غذا و محیط هایی با رنگ و بوی غذا میتوانند اشتها را تحریک کنند.

 

  1. عوامل مرتبط با بیماری: برخی بیماری ها و وضعیت های مرتبط با سلامتی میتوانند باعث افزایش اشتها شوند. به عنوان مثال، بیماری های تیروئید، بیماری کرون و سندرم تخمدان پلیکیستیک میتوانند اشتهای زیاد را تحریک کنند.

 

مهم است که اگر اشتهای زیاد ناشی از عواملی مانند تغییرات فیزیولوژیک یا بیماری باشد سریعا با پزشک خود مشورت کنید تا علت مشخص شود و راهکارهای مناسب درمانی اتخاذ شود.

بیشتر بخوانید: جو دوسر برای لاغری و کاهش وزن 

 

دلایل کاهش اشتها

خوراکی های اشتها آور و چاق کننده, مجله پارسی پودر

کاهش اشتها ممکن است به دلایل موقت یا دائمی باشد و برخی از عواملی که منجر به این مشکل می‌شوند عبارتند از:

1.  تغییرات فیزیکی در بدن : مانند کمبود برخی از ریزمغذی‌های ضروری، درد، کم آبی بدن، دندان درد، کاهش حواس چشایی یا بویایی و…

2.  تغییرات هیجانی و عوامل مربوط به سلامت روان : اختلالات اضطراب، افسردگی، اختلال در خوردن (مانند بی اشتهایی عصبی) و سوء مصرف مواد مخدر.

3.  وجود مشکل یا بیماری : مانند عفونتهای باکتریایی و ویروسی، کم کاری تیروئید، هپاتیت، بیماریهای کلیوی یا کبدی، نارسایی قلبی، برخی از انواع سرطان و…

4.  عوارض جانبی برخی از داروها : مانند برخی از آنتی بیوتیکها، داروهای ضدافسردگی، مسکن ها، درمان شیمیایی، پرتودرمانی و…

اگر شما یا کسی که مراقبت می‌کنید علائمی مانند کاهش اشتها، نداشتن میل به خوردن غذا (حتی غذاهای مورد علاقه) و کاهش وزن را تجربه می‌کنید، بهتر است با پزشک مشورت کنید تا دلایل دقیق این مشکل را تشخیص دهید و به درمان مناسب دست پیدا کنید.

در بخشهای بعدی، می‌توانید با روشها و غذاهایی که می‌توانند اشتها را تحریک کنند آشنا شوید. همچنین، استفاده از چند داروی گیاهی و طبیعی نیز می‌تواند به رفع کمبود اشتها کمک کند.

جهت افزایش وزن استفاده از مکمل پروگینر 50 50 پگاه High protein Wight Gainer | افزایش وزن و عضله سازی پیشنهاد میشود.

 

خوراکی های اشتها آور و چاق کننده خانگی

خوراکی های اشتها آور و چاق کننده, مجله پارسی پودر

در ادامه، چند خوراکی اشتها آور و چاق کننده  قوی خانگی را معرفی میکنم:

 

  • نعناع: عصاره نعناع از جمله خوراکی های اشتها آور و چاق کننده است که به عنوان محرکی برای اشتها شناخته میشود. میتوانید از برگهای تازه نعناع در تهیه نوشیدنی ها یا سس ها استفاده کنید. همچنین، میتوانید چای نعناع تهیه کرده و مصرف کنید.

 

  • رازیانه: رازیانه دارای خواص ضد نفخ است و میتواند هضم غذا را تسهیل کند. میتوانید رازیانه را به غذاهای سبزیجات، سالادها یا خورشتها اضافه کنید.

 

  • زنجبیل: زنجبیل نیز از گروه خوراکی های اشتها آور و چاق کننده می باشد و همچنین به عنوان یک محرک اشتها شناخته میشود. میتوانید زنجبیل را به صورت تازه یا به صورت پودر در غذاها، نوشیدنیها یا چای استفاده کنید.

 

  • پودر پنیر: اضافه کردن پودر پنیر به غذاها میتواند بهبود طعم آنها و افزایش اشتها را به همراه داشته باشد.

جهت مشاهده پروتئین وی 80 درصد اولترا پاور پگاه ✅ فروش ویژه | نمایندگی رسمی محصولات اولترا پاور کلیک کنید.

  • زعفران: زعفران علاوه بر اضافه کردن رنگ و عطر زیبا به غذاها، میتواند تحریک کننده اشتها باشد. میتوانید زعفران را به غذاها، دسرها یا نوشیدنیها اضافه کنید.

 

  • آویشن: آویشن نیز دارای خواص تحریک کننده اشتها است. میتوانید آویشن را در غذاها، سسها یا نوشیدنیها استفاده کنید.

 

  • گشنیز: در طب سنتی ایران، عصاره گشنیز به عنوان یک مورد از خوراکی های اشتها آور و چاق کننده قوی محسوب میشود. گشنیز دارای خواص ضد نفخ و تسهیل کننده هضم است و میتواند بهبود علائم گوارشی ناخوشایند مانند نفخ و ناراحتی شکم را در افرادی که به سندرم روده تحریک پذیر مبتلا هستند، بهبود بخشد. میتوانید از گشنیز در تهیه سالادها، سس ها، دمنوش ها یا به عنوان تزئینی در غذاها استفاده کنید.

 

  • ترخون: ترخون یک گیاه با طعم کمی تند است و در طب سنتی به عنوان یک اشتها آور قوی شناخته میشود. مطالعات حیوانی نشان داده اند که عصاره ترخون میتواند تحریک اشتها را افزایش داده و تاثیر مثبتی بر روی افزایش وزن داشته باشد. این مطالعات نشان میدهند که مصرف ترخون باعث کاهش ترشح انسولین و لپتین، دو هورمون مهم در تنظیم اشتها و سیرسازی میشود. با کاهش سطح این هورمون ها، احساس گرسنگی کاهش می یابد و ممکن است منجر به افزایش اشتها و وزن شود پس ترخون را هم به لیست خوراکی های اشتها آور و چاق کننده خود اضافه کنید.

 

  • خردل: خردل واقعاً یک چاشنی محبوب است و در فرهنگ غذایی مختلف استفاده میشود. خردل تحریک کننده ترشح بزاق است و میتواند اشتها را افزایش دهد. این ویژگی خردل به خاطر ترکیبات آن است که موجب تحریک طعم های مزه دهنده در دهان میشوند. به علاوه، خردل به دلیل داشتن آنزیم های هیدرولیتیک، میتواند فرآیند هضم غذا را تسهیل کند و به بهبود عملکرد گوارش کمک کند. مهم است به ذهن داشته باشید که هر فرد ممکن است به طعم و تحمل خردل واکنشهای متفاوتی داشته باشد. برخی افراد ممکن است به دلیل حساسیت به خردل یا مشکلات گوارشی، از مصرف آن خودداری کنند.

 

  • کاسنی: گلهای گیاه کاسنی به عنوان یک درمان سنتی برای تقویت اشتها استفاده میشوند. کاسنی یک گیاه دارویی است که در بسیاری از فرهنگها برای تسهیل هضم و تقویت اشتها استفاده میشود. این گیاه دارای ترکیبات فعال مانند مواد تانن، مواد قندی، ویتامین ها و مواد معدنی است که به بدن انرژی و تغذیه می دهد. گلهای کاسنی به عنوان یک تونیک قوی شناخته میشوند و اثرات مثبت زیادی در بدن دارند. آنها میتوانند بهبود عملکرد گوارش را تسهیل کنند، التهاب را کاهش دهند، سیستم ایمنی را تقویت کنند و کمک به جذب مواد مغذی از طریق دستگاه گوارش بکنند. همچنین، کاسنی میتواند خواص ضد اسپاسمودیک و ضد التهابی داشته باشد که به بهبود علائم گوارشی مرتبط با کمبود اشتها کمک میکند.

 

  • انار: آب انار به عنوان یک اشتها آور قوی خانگی معتبر شناخته میشود. انار یک میوه خوشمزه است که غنی از مواد مغذی مانند ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است. این میوه دارای خواص بسیاری است که میتواند به تقویت اشتها کمک کند. آب انار به دلیل طعم مطبوع و خوشایندی که دارد، میتواند در تحریک اشتها موثر باشد. بخصوص برای کودکان کم وزن و افرادی که نیاز به افزایش اشتها دارند، میوه انار یک گزینه مفید محسوب میشود. همچنین، آب انار دارای خواص ضد التهابی و ضد اسیدیته است که ممکن است در کاهش مشکلات گوارشی نیز تأثیرگذار باشد. میتوانید آب انار را به صورت تازه یا آبمیوه تهیه کنید. معمولاً توصیه میشود مصرف روزانه یک لیوان آب انار باعث تقویت اشتها و افزایش وزن شود.

 

  • عسل: عسل یکی از مواد غذایی طبیعی است که علاوه بر طعم شیرین خود، خواص زیادی دارد. عسل قند طبیعی دارد که شامل قندهای ساده مانند گلوکز و فروکتوز است. طبیعت شیرین عسل باعث میشود به سرعت هضم شود و به صورت سریع در جریان خون جذب شود. این باعث افزایش سریع قند خون میشود. افزایش قند خون در نتیجه مصرف عسل به دنبال افت سریع قند خون میانجامد. این تغییرات در سطح قند خون ممکن است باعث ایجاد احساس گرسنگی و تحریک اشتها شود. به علاوه، عسل دارای خواص ضد التهابی است که ممکن است در بهبود عوارض مرتبط با عفونت ها یا التهاب ها در دستگاه گوارش کمک کند. بنابراین عسل نیز جزو خوراکی های اشتها آور و چاق کننده محسوب می شود.

 

همچنین، توصیه میشود قبل از استفاده از هرگونه مکمل یا تغییر در رژیم غذایی، با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

 

عرقیات افزایش اشتها

خوراکی های اشتها آور و چاق کننده, مجله پارسی پودر

یکی از بهترین راهها برای افزایش وزن استفاده از عرقیات گیاهی است. پزشکان نیز برخی از گیاهان دارویی را به عنوان راهکارهای طبیعی برای افزایش وزن توصیه می‌کنند. در ادامه، به برخی از بهترین و مفیدترین عرقیات گیاهی برای افزایش وزن اشاره می‌شود:

1. عرق رازیانه برای افزایش وزن

عرق گیاهی رازیانه به دلیل خواص بسیاری که دارد، از جمله چاق‌کنندگی صورت، شفاف‌سازی پوست، کاهش چین و چروک، درمان کم‌خونی و تسهیل هضم، توجه برانگیز است. مصرف نصف یا یک استکان از عرق رازیانه به طور روزانه می‌تواند تأثیر مثبتی در افزایش وزن داشته باشد.
روش استفاده از عرق رازیانه: پس از هر وعده غذایی، یک استکان از عرق رازیانه را مصرف کنید.

2. عرق یونجه برای افزایش وزن

عرق یونجه به عنوان یک درمان مورد استفاده در طب سنتی برای افزایش اشتها و افزایش وزن مطرح است. این عرق به دلیل حاوی مواد مغذی متنوع، ویتامین‌ها و مواد معدنی، می‌تواند به تقویت سلامتی کم‌خونان کمک کند و همچنین خواصی دیگر نیز دارد، از جمله:

1.  افزایش تولید خون : عرق یونجه به دلیل حاوی مواد معدنی مانند آهن، می‌تواند در افزایش تولید خون و مقابله با کم‌خونی موثر باشد.

2.  تقویت استخوان‌های کودکان : مواد معدنی موجود در عرق یونجه می‌تواند به تقویت استخوان‌های کودکان کمک کند و رشد سالم آنها را تشویق کند.

3.  رفع علائم پوکی استخوان : به دلیل حاوی مواد معدنی مانند کلسیم، عرق یونجه می‌تواند به رفع علائم پوکی استخوان کمک کند.

4.  افزایش قدرت جنسی : برخی اعتقاد دارند که عرق یونجه ممکن است برای افزایش قدرت جنسی مفید باشد، اما این مورد به تحقیقات علمی دقیق و مداوم نیاز دارد.

استفاده از عرق یونجه معمولاً به شیوه‌ای مشخص انجام می‌شود. به عنوان مثال، توصیه می‌شود که یک استکان در صبح و نصف استکان در بعدازظهر مصرف شود. همچنین، همیشه قبل از شروع هر نوع درمان یا مصرف عرق یونجه، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید، به ویژه اگر شما شرایط پزشکی خاصی دارید یا داروهای دیگری مصرف می‌کنید.

3. عرق بابونه برای افزایش اشتها

 

بابونه به دلیل خاصیت افزایش اشتها، به‌عنوان یک چاق‌کننده طبیعی محسوب می‌شود. این گیاه به عنوان یکی از بهترین گیاهان دارویی چاق‌کننده شناخته می‌شود.

روش استفاده از عرق بابونه: بهتر است یک استکان از عرق بابونه را قبل از هر وعده غذایی میل کنید.

4. عرق خارمریم برای افزایش وزن

 

خارمریم از گیاهان و دارو‌های گیاهی شتاب‌زننده اشتها به شمار می‌رود. علاوه بر افزایش وزن، دیگر خواص این گیاه شامل مقوی عمومی، درمان بیماری‌های کبد، تب‌بری، درمان سرماخوردگی، رفع سرفه و گرفتگی صدا، درمان یرقان و امراض کلیه می‌باشد.

روش استفاده از عرق خارمریم: مصرف روزی ۳ بار، قبل از هر وعده غذایی.

5. عرق شیرین بیان برای افزایش اشتها

 

عرق شیرین بیان ممکن است کمک کند تا وزن شما افزایش یابد و به میزان دلخواهتان برسانید. علاوه بر افزایش وزن، این عرق می‌تواند در درمان ورم معده و روده، سرماخوردگی، سرفه و گرفتگی صدا، یرقان و امراض کلیه نیز مؤثر باشد.

روش استفاده از عرق شیرین بیان: یک استکان قبل از هر وعده غذایی و نصف استکان بعد از آن میل شود.

6. عرق زنجبیل برای افزایش اشتها

 

زنجبیل یکی از گیاهان چاق‌کننده محسوب می‌شود. این گیاه به عنوان یکی از بهترین گیاهان درمانی برای تهوع، دیس‌پپسی، کم‌اشتهایی، نفخ، تقویت حافظه و… شناخته می‌شود.

روش استفاده از عرق زنجبیل: بعد از هر وعده غذایی، یک استکان از عرق زنجبیل را مصرف کنید.

جهت مشاهده و خرید محصول گینر نارین کلیک کنید.

 

کدام ویتامین چاق کننده است ؟

خوراکی های اشتها آور و چاق کننده, مجله پارسی پودر

ویتأمین‌ها نه‌تنها در افزایش اشتها، بلکه در مسائل چاقی و لاغری نیز تأثیرگذار هستند. ویتأمین‌های مانند 12B و C می‌توانند در افزایش وزن کمک‌ کننده باشند. افرادی که تغذیه سالمی را رعایت می‌کنند، مواد مغذی و ویتأمین‌های لازم را از غذا‌های خود به دست می‌آورند. این ویتأمین‌ها توسط مصرف مواد غذایی یا مکمل‌ها به دست می‌آیند و بر سوخت‌وساز بدن تأثیرگذار هستند، کمک به افزایش وزن و حتی کنترل لاغری می‌کنند. همچنین، ویتأمین 6B که بر سطح سروتونین تأثیر می‌گذارد، نقش مهمی در افزایش اشتها دارد. افراد می‌توانند این ویتأمین‌ها را از طریق تغذیه مناسب از منابع غذایی مختلف مانند تخم مرغ، مرغ، لبنیات، ماهی، گوشت قرمز و بوقلمون به دست آورند. در مورد ویتامینها یک دیدگاه نادرست وجود دارد که ممکن است برخی افراد داشته باشند، یعنی مصرف ویتأمین‌های محلول در چربی می‌تواند در افزایش وزن مؤثر باشد، که نقض میشود. این عقیده صحت علمی ندارد و مصرف زیاد ویتأمین‌های محلول در چربی ممکن است به سلامتی آسیب برساند. برای مثال، مصرف زیاد ویتأمین A می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند و در برخی موارد، به اضافه وزن نخاعی را فراهم کند. با این وجود، تأکید بر تنوع و ترکیب مناسب مواد غذایی از منابع طبیعی، در کنار مصرف ویتأمین‌ها با توجه به نیاز‌های فردی و تحت نظر پزشک، می‌تواند به بهبود وزن و سلامتی کلان افراد کمک کند.

 

مکمل های غذایی اشتها آور

خوراکی های اشتها آور و چاق کننده, مجله پارسی پودر

بهتر است نام ویتامین ها و مواد معدنی که به عنوان مکمل های اشتها آور شناخته میشوند، برای شما آورده شود. استفاده از این مکمل ها در کنار مصرف خوراکی های اشتها آور و چاق کننده  می تواند باعث افزایش وزن اصولی شود. برخی از ویتامین ها و مواد معدنی که به عنوان مکمل های اشتها آور مورد استفاده قرار میگیرند، عبارتند از:

 

  1. ویتامین B1 (تیامین): این ویتامین در فرآیندهای متابولیسمی غذاها نقش دارد و نقص آن میتواند به کاهش اشتها منجر شود.

 

  1. ویتامین B6 (پیریدوکسین): این ویتامین نقش مهمی در تولید سرتونین (یک هورمون خوشحالی) و متابولیسم اسیدهای آمینه دارد که به تنظیم اشتها کمک می کند.

 

  1. ویتامین B12 (کبالامین): کمبود ویتامین B12 میتواند باعث کاهش اشتها و احساس خستگی شود.

 

  1. روی: این ماده معدنی نقش مهمی در فرآیندهای متابولیکی بدن دارد و نقص آن میتواند به کاهش اشتها منجر شود.

 

  1. روغن های غنی از اسیدهای چرب امگا-3: مصرف این روغن ها میتواند به بهبود کارکرد مغز و عملکرد عصبی کمک کرده و اشتها را افزایش دهد.

 

  1. گوارانا: این گیاه معمولاً در مکمل های اشتها آور به دلیل داشتن کافئین استفاده میشود که میتواند سیستم عصبی را تحریک کند و اشتها را بهبود بخشد.

 

  1. گرینادین: این ترکیب معمولاً از انار به دست میآید و به عنوان یک ماده اشتها آور طبیعی شناخته میشود.

 

قبل از مصرف هرگونه مکمل های اشتها آور، بهتر است با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید تا مطمئن شوید که نیاز به مصرف این مواد وجود دارد و میزان مصرف مناسبی تعیین شود و همچنین منع تداخل آن با سایر خوراکی های اشتها آور و چاق کننده ای که مصرف میکنید مشخص شود. همچنین، به یاد داشته باشید که مکمل ها همیشه نباید جایگزین یک رژیم غذایی متنوع و متعادل باشند.

جهت مشاهده پودر پروتئین شیر پگاه | mpc پگاه | خراسان و اصفهان کلیک کنید.

 

راه های خانگی افزایش اشتها + افزایش اشتها با طب سنتی

خوراکی های اشتها آور و چاق کننده, مجله پارسی پودر

حال می خواهیم به مهمترین راهکارهایی که در طب سنتی و روشهای خانگی برای افزایش اشتها مورد استفاده قرار میگیرد، اشاره کنیم. این روشها را میتوان به صورت همزمان با مصرف مکمل های غذایی و رعایت نکات تغذیه ای مناسب انجام داد تا نتایج بهتری حاصل شود. همچنین، بهتر است قبل از اجرای هرگونه تغییر در رژیم غذایی اطلاعات کافی درمورد حساسیت های تغذیه ای و سیستم بدنی خود کسب کنیم.

 

افزایش تعداد وعده های غذایی

تقسیم وعده های غذایی به بخش های کوچکتر و با تعداد بیشتر میتواند به افزایش اشتها کمک کند. این روش به شما کمک میکند تا به طور مداوم کمیت غذای مورد نیاز را مصرف کنید و احساس سیری و اشباع کمتری داشته باشید تا بتوانید از خوراکی های اشتها آور و چاق کننده بیشتری استفاده کنید. همچنین، از این روش میتوانید برای مصرف غذا در طول روز به عنوان وعده های بین غذایی استفاده کنید. به عنوان مثال، به جای سه وعده اصلی غذایی (صبحانه، ناهار و شام)، میتوانید وعده های کوچکتر را در میان وعده ها(صبح، عصر، شب) اضافه کنید. در این روش، میزان کلی غذای مصرفی به میزان معمول تغییر نخواهد کرد، اما مصرف آن به تعداد وعده های بیشتری تقسیم میشود. با این ترتیب، ممکن است بتوانید خوراکی های اشتها آور و چاق کننده را به طور طبیعی تر و راحت تر بخورید و اشتهایتان را افزایش دهید. البته، در انتخاب غذاها حتما به تنوع و تغذیه متعادل توجه کنید و از مصرف غذاهای با ارزش غذایی پایین و خالی از تغذیه خود داری کنید.

 

برنامه ریزی زمانی برای غذا خوردن

برنامه ریزی زمانی برای غذا خوردن میتواند به افزایش اشتها کمک کند. به جای اینکه فقط در هنگام احساس گرسنگی غذا بخورید، سعی کنید مرتباً در زمان های مشخص و منظم وعده های غذایی خود را مصرف کنید. این روش به بدن شما کمک میکند تا به الگوی خاصی از زمان های غذا خوردن عادت کند و برنامه ریزی شده باشد. ممکن است در ابتدا برایتان سخت باشد بدون احساس گرسنگی غذا بخورید، اما با زمان، بدنتان به این الگو عادت میکند و اشتهایتان تقویت میشود. همچنین، اگر از قبل برنامه ریزی شده باشید، بهتر میتوانید از منابع غذایی متنوع و تغذیه متعادل استفاده کنید و از مصرف غذاهای ناسالم و بی ارزش غذایی کمتر شود و خوراکی های اشتها آور و چاق کننده بیشتری مصرف کنید. بنابراین، تلاش کنید وعده های غذایی خود را در زمان های ثابتی مصرف کنید و با توجه به نیازهای بدنتان آنها را تنظیم کنید.

 

استفاده از بشقاب بزرگتر

استفاده از ظرف بزرگتر برای مصرف غذا میتواند به تحریک اشتها کمک کند. هنگامی که دچار کمبود اشتها هستید، حجم غذا ممکن است برای شما ناخوشایند باشد و باعث عدم تمایل به خوردن بیشتر شود. با استفاده از ظرف بزرگتر، مغز شما فریب میخورد و به نظر میرسد که میزان غذای کمتری مصرف میکنید. این ترفند ذهنی میتواند شما را تشویق کند که بیشتر غذا بخورید و اشتهایتان را افزایش دهید. از ظرفهای بزرگتری برای سفره خود و حتی ظروف تقسیم غذا در طول روز استفاده کنید تا بهتر بتوانید غذاهایتان را مصرف کنید.

 

خوردن صبحانه

خوراکی های اشتها آور و چاق کننده, مجله پارسی پودر

صبحانه به عنوان وعده غذایی اولین و مهمترین وعده روز است و نخوردن آن میتواند تأثیرات منفی بر روی اشتها و سلامت کلی داشته باشد. مصرف صبحانه باعث فعال شدن سیستم گوارشی و متابولیسم بدن میشود و انرژی مورد نیاز برای شروع روز را فراهم میکند. در نتیجه، افزایش اشتها و مصرف کالری بیشتر در طول روز را تسهیل میکند.

بعضی از مطالعات نشان داده اند که افرادی که صبحانه میخورند، معمولاً در طول روز کمتر از انواع ناسالمی مثل تنقلات بین وعدهای استفاده میکنند و میزان مصرف مواد شیرین کننده و چربی نیز کاهش می یابد. همچنین، مصرف صبحانه میتواند احساس سیری را کاهش داده و کنترل بهتری بر اشتها و غذا خوردن در طول روز به شما بدهد.

بهترین انتخاب برای صبحانه، غذاهایی با مقدار مناسب پروتئین، فیبر، ویتامینها و مواد مغذی مختلف است. از انواع میوه ها، مغزها، ماست، ماکارونی، نان کامل، تخم مرغ و محصولات لبنی میتوانید در صبحانه خود استفاده کنید. ترکیبات این غذاها باعث ایجاد احساس سیری طولانی تر و کنترل بهتر اشتها خواهد شد. حتی می توانید بسیاری از خوراکی های اشتها آور و چاق کننده را در این وعده بگنجانید.

اگر به دلیل کمبود اشتها دچار مشکل شده اید، مصرف صبحانه میتواند اولین گام در بهبود اشتهایتان باشد. اگر زمان کمی دارید، میتوانید از غذاهای ساده و آماده مثل میوه ها، تخم مرغ آب پز یا نان کامل با ماست استفاده کنید. مهمترین نکته این است که صبحانه را از برنامه روزانه خود حذف نکنید و سعی کنید این وعده مهم را به هر شکلی که برایتان مناسب است، مصرف کنید.

مصرف فیبر کمتر

درست است که مصرف فیبر بالا در رژیم غذایی میتواند احساس سیری بیشتری را به همراه داشته باشد. فیبر غذایی یک ماده مفید برای سلامتی گوارش و کنترل وزن است، زیرا باعث افزایش حجم مصرفی غذا، کاهش سرعت هضم و جذب غذاها و کنترل قند خون میشود. این موضوع میتواند در کاهش اشتها و مصرف کالری کمک کند.

اما در شرایطی که شما اشتهای کمی دارید و نیاز به افزایش اشتها دارید، ممکن است مصرف بالای فیبر موجب ایجاد احساس سیری و کاهش اشتها شود. در این صورت، میتوانید به میزان مصرف فیبر کمی توجه کنید و مصرف مواد غذایی با سطح فیبر کمتر را انتخاب کنید. به عنوان مثال، جایگزین کردن غلات کامل با غلات آرد سفید، استفاده از نان سفید به جای نان کامل و مصرف میوه ها و سبزیجاتی که حاوی فیبر کمتری هستند، میتواند به کاهش مصرف فیبر کمک کند.

مهم است که در هر صورت، تغذیه متعادل و سالم را در نظر داشته باشید و از مصرف کلیه گروه های غذایی به مقدار مناسب استفاده کنید.

افزایش ورزش و فعالیت

ورزش و فعالیت بدنی میتوانند به افزایش اشتها کمک کنند. هنگامی که شما فعالیت بدنی میکنید، بدن انرژی بیشتری مصرف میکند و کالریها سوزانده میشوند. این موضوع میتواند به تحریک سیستم ایمنی و باعث ترشح هورمون ها و مواد شیمیایی در بدن شما شود که به افزایش اشتها و احساس گرسنگی منجر میشود.

همچنین، فعالیت بدنی باعث افزایش دهنده سرعت متابولیسم است. این بدان معناست که بدن شما پس از فعالیت بدنی به مدت زمان بیشتری کالری مصرف میکند. این ممکن است باعث ایجاد احساس گرسنگی و اشتها برای مصرف بیشتر غذا شود.

 

اگر قصد دارید اشتهای خود را افزایش دهید، میتوانید قبل و بعد از فعالیت بدنی ورزشی وعده های کامل و مغذی بخورید. همچنین، توصیه میشود برای جبران کالری هایی که در طی فعالیت بدنی سوخته شده اند، به مصرف مواد غذایی با ارزش غذایی بالا و کالری غنی بپردازید.

بیشتر بخوانید: بهترین شربت اشتها‌ آور بزرگسالان

 

داروهای گیاهی اشتها آور قوی

خوراکی های اشتها آور و چاق کننده, مجله پارسی پودر

قرص شیکوریدین دینه اشتها آور قوی برای بزرگسالان

قرص شیکوریدین دینه، که شامل عصاره های گیاهی مانند کاسنی، شنبلیله و رازیانه است، به عنوان یک اشتها آور برای بزرگسالان استفاده میشود. این قرص به افزایش اشتها، کمک به چاقی و کاهش مشکلات گوارشی میکند. افرادی که از کمبود اشتها رنج میبرند، میتوانند با مصرف این قرص بهبود یابند و نیازهای بدن خود را از طریق غذا برطرف کنند. همچنین، قرص شیکوریدین دینه میتواند بی اشتهایی ناشی از بیماری ها، استرس و اضطراب، و همچنین عمل های جراحی سنگین را کاهش دهد و در بازیابی قوای بدن تاثیرات مثبتی داشته باشد.

خواندن مطلب زیر پیشنهاد میشود: فواید و عوارض قرص قرص شیکوریدین

 

پودر جنرال تونیک دینه اشتها آور قوی برای کودکان و بزرگسالان

پودر جنرال تونیک دینه واقعاً یک مکمل اشتها آور قوی است و برای کودکان، سالمندان و ورزشکاران مناسب است. این محصول از عصاره های گیاهی تهیه شده است که حاوی ویتامین های گروه B و E می باشند. این گیاهان نه تنها به افزایش اشتها کمک میکنند، بلکه همچنین به کاهش مشکلات گوارشی و تقویت بدن نیز موثر هستند.

ویتامین های گروه B اهمیت زیادی در حفظ سلامتی سیستم عصبی، متابولیسم سلولها و انرژی زایی دارند. آنها بهبود عملکرد گوارش را تسهیل کرده و مشکلات مرتبط با گوارش را کاهش میدهند. ویتامین E نیز یک آنتی اکسیدان قوی است که میتواند به سلامتی سلول ها و بافت های بدن کمک کند.

با توجه به ترکیبات گیاهی و ویتامینی پودر جنرال تونیک دینه، میتوان گفت که این مکمل میتواند بهبود اشتها، تقویت گوارش و افزایش سطح انرژی در بدن کودکان، سالمندان و ورزشکاران را فراهم کند.

آشنایی با میوه های چاق کننده

خوراکی های اشتها آور و چاق کننده, مجله پارسی پودر

 

با آشنایی با میوه‌های چاق‌کننده، می‌توانید به سوی اهداف خود در افزایش وزن و ساخت عضله پیش بروید. این میوه‌ها با ارائه کالری‌ها، کربوهیدرات‌ها، و مواد مغذی مفید، می‌توانند به شما کمک کنند:

۱. موز : با بالا بودن میزان کالری و کربوهیدرات، موز یکی از میوه‌های معروف برای چاق‌کردن است. این میوه مفید برای سلامت دستگاه گوارش نیز است.

۲. آووکادو : حاوی چربی‌های سالم و کالری زیادی است، که برای افزایش وزن مناسب است و می‌تواند به عنوان بخشی از رژیم غذایی شما باشد.

۳. نارگیل : دارای چربی‌های مفید و کربوهیدرات است که برای افزایش وزن مناسب است.

۴.   انبه : شیرین و حاوی کربوهیدرات، این میوه نیز یک انتخاب خوب برای افزایش وزن است.

۵. انار : انار با فواید سلامتی‌اش به عنوان یک گزینه سالم برای افزایش وزن مطرح است.

۶. زردآلو خشک : کالری‌های متراکم و ویتامین A زردآلو خشک را به یک گزینه خوب برای افزایش وزن تبدیل می‌کند.

۷.  انگور : با ویتامین‌ها و کالری‌هایی که دارد، انگور نیز می‌تواند به افزایش وزن کمک کند.

۸.  سیب : سیب با پلی‌فنول‌های مفید و کالری، یک انتخاب سالم برای افزایش وزن است.

۹.  کیوی : با ویتامین‌ها و پتاسیم که دارد، کیوی همچنین می‌تواند به افزایش وزن کمک کند.

۱۰.  گیلاس : حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و کالری، گیلاس نیز به عنوان یک گزینه برای افزایش وزن مطرح است.

به طور کلی، این میوه‌ها با ارزش غذایی بالا و ویتامین‌های مفید، به شما کمک می‌کنند تا وزن خود را افزایش دهید و سلامتی بدن خود را حفظ کنید. همچنین، انتخاب میوه‌های تازه و سالم برای مصرف بسیار مهم است.

سخن پایانی

در این مقاله با روش های متنوع افزایش اشتها و انواع خوراکی های اشتها آور و چاق کننده آشنا شدید.  همچنین درمورد تکنیک های خانگی برای افزایش اشتها صحبت کردیم. در نهایت باید گفت که شما میتوانید از طریق استفاده از داروهای گیاهی، فعالیت بدنی، روش های خانگی متنوع و مصرف خوراکی های اشتها آور و چاق کننده به صورت اصولی سالم به وزن دلخواه خود برسید.اما توجه داشته باشید که قبل از استفاده از هرگونه  دارو یا مواد خوراکی از منع تداخل و نداشتن حساسیت مطمئن شوید.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید
طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد.

دیدگاه کاربران (9 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید