صفحه اصلی > مکمل های بدنسازی : انواع مسابقات بدنسازی | NPC، IFBB و غیره…

انواع مسابقات بدنسازی | NPC، IFBB و غیره…

انواع مسابقات بدنسازی, مجله پارسی پودر

شما در این مقاله با انواع مسابقات بدنسازی، دسته بندی های مسابقات بدن سازی، نحوه ایجاد این سازمان ها، اهداف آن ها، قوانین مسابقات بدنسازی و مقررات آن ها و دسته های مختلف ورزشکارانی که به دنبال ارتقاء و همکاری با آن ها هستند، می آموزید.

فرق npc با ifbb

در دسته بدن سازی NPC از انواع مسابقات بدنسازی رقبا باید دارای اندامی عضلانی زیبا و همچنین تقارن باشند. داوران به دنبال بازاریابی و حضور عالی در صحنه هستند. رقبا نباید مانند دیگر دسته ها حجیم باشند؛ اما همچنان باید رشد عضلانی قوی را نشان دهند.
IFBB : فدراسیون بین المللی بدنسازی و فیتنس می باشد که مقر اصلی آن در لاس روزاس اسپانیا قرار دارد و رقابت های بدنسازی و فیتنس را در سطح بالا، به ویژه قاره ای و جهانی را برگزار می کند.

مسابقات npc چیست؟

از میان انواع مسابقات بدنسازی؛ NPC یا کمیته ملی فیزیک، شناخته شده ترین سازمان بدنسازی در جهان است که در سال 1982 ایجاد شد. در این مسابقات، ورزشکاران بدنسازی، تناسب اندام، بیکینی و فیزیک تا زمانی که عضو سازمان هستند، می توانند شرکت کنند.
محبوب ترین بخش های بدنسازی بدن مردان و تناسب اندام بیکینی زنان است. رقبای این دسته ها می توانند در مجلات مختلف و کمپین های بازاریابی ظاهر شوند. مسابقات NPC یک مسابقه بدنسازی سخت نیست، بلکه یک مسابقه آماتور است

انواع مسابقات بدنسازی چیست؟

انواع مسابقات بدنسازی, مجله پارسی پودر

در این مقاله، با سازمان ها و انواع مسابقات بدنسازی و معیارهای هر یک آشنا می شوید.

لیست انواع مسابقات بدن سازی عبارتند از:

  • WBFF
  • NPC
  • ICN
  • NABBA
  • IFBB
  • ANB

مسابقات بدنسازی WBFF:

یکی از انواع مسابقات پرورش اندام؛ WBFF است. WBFF  مخفف تناسب اندام و مد زیبایی جهان است. ورزشکار حرفه ای، پل دیلت این سازمان را تاسیس کرد. این یکی از معدود سازمان های بدنسازی است که توسط یک ورزشکار حرفه ای ایجاد شده است. هدف آن ها تبدیل شدن به رهبری این صنعت و ارائه فرصت های بازاریابی به افراد برای پیشرفت به عنوان ورزشکار است. هدف WBFF  ادغام موسیقی، مد، زیبایی و تناسب اندام است.

نه تنها این، بلکه آنها می خواهند از شرکای خود برای ارتقاء سلامت، مد و سرگرمی حمایت کنند. WBFF به دنبال بالا بردن استانداردهای این صنعت است. در میان انواع مسابقات بدنسازی آن ها فقط یک سازمان تناسب اندام نیستند، بلکه آن ها خود را به عنوان برندی می بینند که می خواهد از ورزشکاران خود برای رسیدن به سطح بعدی در ورزش بدنسازی حمایت کند.

WBFF  از ارتباطات خود با شرکای مختلف برای حمایت و سایر فرصت های بازاریابی برای هر ورزشکار خود استفاده می کند. رویدادهای آن ها یکی از بهترین نمایش های صنعت تناسب اندام است.

دسته بندی های مردانه WBFF:

مدل ماهیچه:

این دسته برای ورزشکارانی است که بیش از حد عضلانی به نظر می رسند و نمی توانند مدل بدنسازی باشند؛ اما به طور کلی در بدنسازی شرکت نمی کنند. در این نوع از انواع مسابقات بدنسازی داوران به دنبال بدن کلی، تقارن و همچنین تعریف ماهیچه ها و حالت دهی هستند.

بخش تحول:

این تقسیم بندی برای افرادی است که به دنبال سبک زندگی سالم تری هستند. آن ها ممکن است برای تقسیم بندی پیشرفته نباشند؛ اما می توانند به دنیا نشان دهند که چقدر پیشرفت کرده اند. برای شرکت در مسابقه، به سه عکس قبل و بعد و همچنین یک بیوگرافی کوتاه که سفر شخصی شما را توضیح دهد، نیاز دارید.

دسته بندی های بدنسازی زنانه در WBFF:

مسابقه مدل Diva Figure برای زنانی است که عضلات و وضوح بیشتری نسبت به رقبای تناسب اندام دارند. داوران به دنبال بازاریابی، فیزیک باورنکردنی و حضور عالی روی صحنه هستند.

Diva Wellness:

در اینجا، رقبا باید هیکل پایین تنه توسعه یافته تری داشته باشند. تمرکز این مسابقه بر روی ماهیچه و تن بدن است. داوران به دنبال زیبایی کلی هستند.

مدل Diva Wellness:

در میان انواع مسابقات بدنسازی مدل Diva Wellness یک مسابقه زیبایی برای زنانی است که کمی عضلانی به نظر می رسند و استایل بسیار خوبی دارند. داوران به دنبال بدن هیکلی در سطح پیشرفته تر هستند. تمرکز بر شکل و تن بدن و همچنین زیبایی است.

مدل تناسب اندام دیوا:

این دسته از انواع مسابقات بدنسازی برای ورزشکاران زنی است که نسبت به افرادی که در مدل دیوا بیکینی شرکت می کنند، حجم عضلانی و وضوح بیشتری دارند. داوران به دنبال بدنسازی ورزشی، بازار فروش عالی و حضور مطمئن در صحنه هستند.

مدل های تجاری:

برای شرکت در مسابقه باید بین 17 تا 45 سال سن داشته باشند. این یک شاخه بسیار تخصصی از مدلینگ است؛ اما فوق العاده سودآور است. در اینجا، داوران به دنبال زیبایی و بازارپذیری هستند، زیرا برندگان برای برخی از بزرگ ترین مجلات جهان ژست می گیرند.

قوانین مسابقات بدن سازی WBFF:

  1. رقبایی که می خواهند شرکت کنند، همه باید از خدمات زیبایی رسمی WBFF و همچنین خدمات برنزه کننده رسمی WBFF استفاده کنند.
  2. مدل ها باید کفش هایی بپوشند که از آن ها تعریف کرده و با نام تجاری WBFF مطابقت داشته باشد. WBFF دیگر اجازه نمی دهد تا کفش های تمیز روشن باشد.
  3. برای شرکت در هر رده WBFF ، باید حداقل 18 سال سن داشته باشید.
  4. برای دسته مدل دیوا بیکینی، بیش از 35 سال کلاس وجود دارد.
  5. شرکت کنندگان نباید مهمان را در پشت صحنه دعوت کنند.
  6. در نمایشگاه ها ممنوع الکل است.
  7. اگر برای اولین بار رقابت می کنید، باید در مسابقه آماتور WBFF شرکت کنید.
  8. برای شرکت در مسابقات WBFF نیازی به تجربه قبلی نیست.
  9. همه لوازم و لباس ها باید قبل از مسابقه توسط WBFF تأیید شوند.

انواع مسابقات بدنسازی, مجله پارسی پودر

مسابقات بدنسازی NPC چیست؟

از میان انواع مسابقات بدنسازی؛ NPC یا کمیته ملی فیزیک، شناخته شده ترین سازمان بدنسازی در جهان است که در سال 1982 ایجاد شد. در این مسابقات، ورزشکاران بدنسازی، تناسب اندام، بیکینی و فیزیک تا زمانی که عضو سازمان هستند، می توانند شرکت کنند.

این سازمان اولیه آماتور در جهان است و بسیاری از ورزشکاران موفق آن بعدا در حرفه خود در رویدادهای حرفه ای IFBB شرکت می کنند. ورزشکاران NPC اغلب در مجلات مختلف مانند Muscle & Fitness ، Muscular Development  و دیگران ظاهر می شوند.

محبوب ترین بخش های بدنسازی بدن مردان و تناسب اندام بیکینی زنان است. رقبای این دسته ها می توانند در مجلات مختلف و کمپین های بازاریابی ظاهر شوند. مسابقات NPC یک مسابقه بدنسازی سخت نیست، بلکه یک مسابقه آماتور است که در آن هر یک از دستاوردهای ورزشکاران خود را جشن می گیرند. آن ها هزاران رویداد زنده را برگزار می کنند و در آن مجریان مشهور مانند دواین “راک” جانسون ظاهر می شوند.

دسته بندی مسابقات بدنسازی NPC مردان:

هیکل کلاسیک مردان

در دسته بدن سازی NPC از انواع مسابقات بدنسازی رقبا باید دارای اندامی عضلانی زیبا و همچنین تقارن باشند. داوران به دنبال بازاریابی و حضور عالی در صحنه هستند. رقبا نباید مانند دیگر دسته ها حجیم باشند؛ اما همچنان باید رشد عضلانی قوی را نشان دهند.

هیکل مردانه

رقبا باید دارای شکل و تقارن مناسب و عضلات عالی و شرایط کلی باشند. با این حال، این تنها یک مسابقه بدن سازی نیست. داوران به دنبال این هستند که هنگام بازی کردن، اعتماد به نفس و شخصیت هر رقیب را ببینند. آن ها باید بدن خود را منحصر به فرد و خلاقانه به نمایش بگذارند.

در اینجا معیارهای وزنی برای رقبای مرد آمده است:

  • Bantamweight –  تا 143 ¼ پوند.
  • سبک وزن – بیش از 143 bs تا 154 bs پوند.
  • وزن متوسط ​​- بیش از 154 پوند تا 176 bs پوند.
  • سبک وزن-بیش از 176 پوند تا 198 ¼ پوند.
  • سنگین وزن – بیش از 198 پوند تا 225 bs پوند.
  • فوق سنگین – بیش از 225 پوند

انواع مسابقات بدنسازی, مجله پارسی پودر

دسته بندی های زنانه رشته NPC:

هیکل بدن زنان

در این دسته از انواع مسابقات بدنسازی رقبا باید عضله سازی و تقارن کلی را نشان دهند. آن ها باید بین بالاتنه و پایین تنه تعادل داشته باشند. داوران به دنبال بازاریابی و همچنین حضور در صحنه و اطمینان هستند. ورزشکاران باید خود را به شکل عضلانی و در عین حال زنانه نشان دهند.

بیکینی:

در این دسته از انواع مسابقات بدنسازی داوران به دنبال عضلانی هستند که بدن زن را به صورت سکسی و زنانه نشان دهد. آن ها باید شکم های گرد کامل با کمی فاصله بین همسترینگ و شکم داشته باشند. رقبا باید تقارن کلی و فرم بدنه عالی و همچنین بازار فروش و حضور عالی در صحنه داشته باشند.

شکل:

رقبا باید یک شکل V عالی داشته باشند که دارای درجه کمی از تعریف ماهیچه ها باشد. آن ها همچنین باید شرایط عالی را نشان دهند. داوران به دنبال تقارن و تعادل کلی هستند که زیبایی هر شرکت کننده را نشان دهد.

سلامتی:

این مسابقه برای ورزشکاران زن است که می خواهند توده بدنی بیشتری در ناحیه لگن، عضلات شکم و ران خود نشان دهند. آن ها باید دارای بالاتنه پیشرفته باشند، اما نه به اندازه بدن پایین تنه. این تقسیم بندی در مورد نمایش زیباترین قسمت های بدن زن بدون نشان دادن عدم تعادل است.

در اینجا وزن های مختلف برای شرکت کنندگان زن آمده است:

  • سبک وزن – تا 115 پوند
  • وزن متوسط ​​- بیش از 115 پوند تا 125 پوند.
  • سبک وزن-وزن بیش از 125 پوند تا 140 پوند.
  • وزن سنگین – بیش از 140 پوند.

قوانین رشته بدنسازی NPC:

  1. رقبای مرد باید کت و شلوارهای رنگی ساده و بدون حاشیه یا عبارت داشته باشند.
  2. رقبای زن باید کت و شلوارهای دو تکه بپوشند که ممکن است دارای طرح چاپی باشند، شامل حاشیه، توری، درخشش یا فلورسنت.
  3. همه کت و شلوار های ژست دار باید به شکل V باشند، بدون هیچ گونه تانگ.
  4. هر رقیبی می تواند موسیقی خود را بیاورد؛ اما نباید حاوی اشعار مبتذل باشد.
  5. فقط باند عروسی و گوشواره مجاز است. رقبا نمی توانند جواهرات دیگری را بپوشند.
  6. اگر می خواهند در یک مسابقه NPC مستقر در آمریکا شرکت کنند، باید شهروندی ایالات متحده را داشته باشند.
  7. اگر آن ها تابعیت ایالات متحده ندارند، حداقل باید گرین کارت داشته باشند.
  8. اگر شرکت کننده کانادایی است، باید برای شرکت در مسابقه عضو CPA باشد.

مسابقات بدن سازی ICN:

انواع مسابقات بدنسازی, مجله پارسی پودر

یکی دیگر از انواع مسابقات پرورش اندام ICN است. ICN در دهه 90 با ایده گرفتن بدنسازی استرالیا در سطح جهانی ایجاد شد. امروزه، آن ها حدود 40 مسابقه در سال اجرا می کنند. ICN نه تنها بر اجرای رویدادها بلکه بر آموزش جوانان در مورد خطرات چاقی و تغذیه ناسالم تمرکز دارد. نه تنها این، بلکه بر جنبه طبیعی بدنسازی تمرکز دارد.

در میان انواع مسابقات پرورش اندام  هدف این سازمان حمایت از ورزشکاران طبیعی است که می خواهند بدن خود را بدون استفاده از داروهای تقویت کننده بدن تقویت کنند. خالق این سازمان وین مک دونالد است که می خواست بدنسازی طبیعی را در استرالیا توسعه دهد. او اولین رویداد آن ها را با عنوان “عناوین طبیعی استرالیا” در سال 1991 ترتیب داد که موفقیت بزرگی بود.

اولین رویداد در استرالیا دارای استاندارد طلایی المپیک در آزمایش دارو بود که نشان داد وین در توسعه بدنسازی طبیعی در استرالیا جدی است. در سال 1995، وین اولین رویداد بین المللی بدنسازی را در خارج از ایالات متحده در ملبورن برگزار کرد.

این جام جهانی بود که موفقیت بزرگ دیگری محسوب می شد. بیش از سه دهه بعد، ICN  همچنان مهم ترین سازمان بدنسازی استرالیا است که دارای هشت سازمان دولتی مستقل است.

بخش های مردانه مسابقات ICN:

مدل تناسب اندام:

در این دسته از انواع مسابقات بدنسازی رقبا باید خود را به صورت حرفه ای به عنوان یک مدل ارائه دهند. این مسابقه بیشتر یک مسابقه زیبایی است تا یک مسابقه بدنسازی. داوران به دنبال تقارن، رقابت بدن و حضور در صحنه و همچنین بازار فروش هستند.

هیکل مردانه:

رقبا باید شکل و تقارن مناسب و همچنین عضلانی بودن و شرایط عالی را نشان دهند. با این حال، این مسابقه هنوز بیشتر یک مسابقه زیبایی است تا یک مسابقه بدنسازی؛ زیرا داوران بر تقارن و ترکیب بدن تمرکز کرده اند.

پرورش اندام:

در این دسته از انواع مسابقات بدنسازی، رقبا در مقایسه با سایر بخش ها بیشترین حجم و عضله را دارند. در اینجا داوران به دنبال عضلات و اندامی متعادل و همچنین حضور در صحنه هستند.

دسته بندی های زنانه رشته ICN:

انواع مسابقات بدنسازی, مجله پارسی پودر

مدل بیکینی

رقبا نباید یک بسته شش تایی داشته باشند. داوران به دنبال بدن نرم تر و ساحلی تر در مقایسه با دسته ای مانند کلاس مدل تناسب اندام هستند. رقبا باید فقط بیکینی بپوشند و فرم کلی بدن عالی و همچنین بازار پسندی و اعتماد به نفس در صحنه داشته باشند.

باند خانم:

این دسته بندی از انواع مسابقات بدنسازی مربوط به تناسب اندام و سالم در یک لباس درجه یک است. رقبا باید لباس مجلسی شبانه بلندی بپوشند. در حالی که بدن آن ها مهم است، رقبا باید اعتماد به نفس، ژست عالی و همچنین ساختار متقارن بدن را نشان دهند.

مدل ورزشی:

در این بخش، داوران به دنبال لباس و کفش های ورزشی قابل توجه هستند که بدن هر رقیب را تکمیل کند. بین مدل های بیکینی و تناسب اندام قرار دارد. در اینجا، رقبا باید تقارن، ترکیب بدن و همچنین اعتماد به نفس و حضور در صحنه را نشان دهند.

مدل لباس شنا:

این دسته از انواع مسابقات بدنسازی برای رقبایی است که فرم بدن آن ها در لباس یک پارچه بهتر به نظر می رسد. آن ها باید بدن خود را در بهترین نور ممکن به نمایش بگذارند. داوران به دنبال تقارن، زیبایی و ترکیب عالی بدن، حضور صحنه ای و منحصر به فرد هستند.

فرشتگان:

بخش فرشتگان برای همه شرکت کنندگان زن باز است. آن ها نه تنها باید ترکیب بدنی و تقارن عالی را نشان دهند، بلکه شخصیت و اعتماد به نفس نیز مهم است. در اینجا، داوران به دنبال ترکیبی از زیبایی و ارائه هستند. رقبا باید شخصیت خود را به شیوه ای سرگرم کننده و خلاقانه بیان کنند.

مدل تناسب اندام:

در این بخش، داوران به دنبال رقبایی با شش بسته هستند. داوران به دنبال یک تعادل خوب بین عضلات و زیبایی اند. نه تنها این، بلکه رقبا باید خود را به گونه ای نشان دهند که شخصیت زنانه آن ها را ستایش کند.

شکل کلاسیک:

داوران به دنبال تقارن، تعادل و ارائه عالی مرحله هستند. این رقابت در مقایسه با بخش های قبلی بیشتر یک مسابقه بدنسازی است. در اینجا، داوران به دنبال ظاهری عضلانی تر و همچنین اعتماد به نفس و ارائه خلاقانه هستند.

شکل:

در این دسته از انواع مسابقات بدنسازی، داوران به دنبال بدنسازی هستند؛ اما عضله حجم کمتری دارند. رقبا باید جنبه زنانه خود را به عنوان عضلانی نشان دهند. رقبا باید تقارن عالی، ساختار بدنی خوب و نمایش مرحله ای داشته باشند.

پرورش اندام:

در مقایسه با سایر دسته ها، رقبا باید بیشترین حجم و عضله را در این بخش داشته باشند. داوران به دنبال لحن، تقارن و ساختار بدنی عالی هستند که عضلات آن ها را به نمایش بگذارد.

قوانین مسابقات پرورش اندام ICN:

  1. هیچ محدودیتی در رنگ و طرح لباس وجود ندارد.
  2. شرکت کنندگان باید شهروندان استرالیا باشند یا ویزای اقامت داشته باشند.
  3. رقبا با کاشت یا تزریق عضلات نمی توانند شرکت کنند.
  4. شرکت کنندگان باید یک روز قبل از مسابقه شرکت کنند؛ زیرا شرکت در همان روز مجاز نیست.
  5. ورزشکاران برای شرکت در مسابقات باید عضو سازمان باشند.
  6. حداقل سن کلیه مسابقات 15 سال است.
  7. برای شرکت در مسابقات، ورزشکاران باید در هر مسابقه ICN جزو 5 نفر برتر باشند.
  8. همه شرکت کنندگان در مسابقه باید کاملا عاری از مواد مخدر باشند.

مسابقات بدنسازی NABBA:

انواع مسابقات بدنسازی, مجله پارسی پودر

NABBA   نیز یکی از انواع مسابقات بدنسازی است. NABBA   اولین انجمن رقابتی بدنسازی است که در سال 1948 ایجاد شد. این انجمن اولین مسابقه مستر جهان را در سال 1950 برگزار کرد. اسکار هایدنستام فقید دبیر سازمان شد و بیش از 30 سال آن را اداره کرد. آرنولد شوارتزنگر، بیل پرل و رگ پارک برخی از برجسته ترین مجریان این مسابقه بودند.

شعبه بین المللی این سازمان در سال 1984 ایجاد شد و از آن زمان میزبان مسابقات قهرمانی اروپا و جهان بود. این شعبه دارای پشتیبانی بیش از پنجاه کشور در سراسر جهان است. آن ها ده نماینده منتخب منطقه هستند که شامل انگلستان، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی می شوند که اعضای شورای NABBA هستند. هر یک از این مناطق یک رویداد مقدماتی برگزار می کند که منجر به فینال سالانه آقای و خانم بریتانیا می شود.

آن رویداد سپس به مقدماتی مسابقات قهرمانی اروپا و جهان تبدیل می شود که هر سال سخت تر و سخت تر می گردد. در آخرین مسابقه Universe بیش از 130 ورزشکار از بیش از 20 کشور جهان برای کسب جایزه بزرگ رقابت کردند.

دسته بندی های مردانه مسابقات بدنسازی NABBA:

بدنسازی مردان

داوران به دنبال کیفیت کلی رشد عضلانی هستند. وزن شرکت کنندگان در مسابقه حداکثر 80 کیلوگرم است. همچنین داوران توسعه مساوی اعضای بدن خود و تقارن کلی ترکیب بدن فرد را در نظر می گیرند.

شورت ورزشی مردانه

این مسابقه بیشتر یک مسابقه زیبایی است تا یک مسابقه بدنسازی. داوران به دنبال تقارن و ترکیب بدنی زیبا هستند. در اینجا، رقبا باید عضلات شکم را تعریف کنند؛ اما نه به عنوان یک اندام حجیم به عنوان رقابت بدنسازی.

انواع مسابقات بدنسازی, مجله پارسی پودر

مسابقات زنان

خانم بیکینی:

شرکت کنندگان باید بیکینی یک یا دو تکه بپوشند. آن ها باید برنزه ای طبیعی داشته باشند که به هیکل آن ها خوشایند باشد. در این مسابقه داوران به دنبال بسته کامل عضلات، زیبایی و شخصیت هستند.

شکل خانم تن:

داوران به دنبال یک فیگور ورزشی متعادل و متقارن هستند. رقبا باید در ارائه خود اطمینان داشته باشند تا بهترین عملکرد خود را نشان دهند. با این حال، این بیشتر یک مسابقه زیبایی است تا یک مسابقه بدنسازی؛ بنابراین از عضلات زیاد استقبال نمی شود.

فیگور دوشیزه:

رقبای این دسته باید رشد ورزشی و زنانه نشان دهند. یکی از مهم ترین جنبه های این مسابقه نشان دادن تعریف ماهیچه ها و کم چربی بدن است. با این حال، داوران به دنبال افراط و تفریط نیستند. آن ها می خواهند تعادل و عضلات سالم داشته باشند.

فرم خانم تربیت شده:

در اینجا رقبا باید شکل و نسبت زنانه داشته باشند. آن ها باید “ظاهر آموزش دیده” و سطوح پایین چربی بدن خود را حفظ کنند؛ بدون اینکه توسعه یا تعریفی را به حداکثر برساند که می تواند به عنوان زنانه طبقه بندی شود. در این مسابقه از انواع مسابقات بدنسازی داوران به دنبال بسته کامل عضلات، زیبایی و تعریف بدن متعادل هستند.

قوانین مسابقات بدن سازی NABBA چیست؟

  1. همه رقبا باید اعضای NABBA باشند.
  2. شرکت کنندگان نمی توانند در بیش از یک مسابقه شرکت کنند.
  3. رقبای خردسال باید 20 نفر باشند.
  4. ورزشکاران بزرگسال باید بالای 45 سال داشته باشند.
  5. رقبا می توانند از رنگ برنزه استفاده کنند.
  6. هر رقیبی که به شیوه ای غیرورزشی عمل کند، محروم می شود.
  7. یک رقیب نباید قبلا در این مسابقه شرکت کرده باشد.

جمع بندی:

به طور کلی مسابقات پرورش اندام در انواع WBFF ، NPC  ،ICN  ،NABBA  ،IFBB، ANB برگذار مشود که هر کدام از این رشته های بدنسازی دسته بندی و البته قوانین خاص خود را دارند و در هر زمینه به نکات و مسائل مختلفی توجه بیشتر میشود که به طور کامل در مقاله به بررسی آن ها پرداختیم.

 

این مقاله آپدیت خواهد شد :))

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

malmir

دیدگاه کاربران (5 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید