صفحه اصلی > برنامه غذایی و تغذیه و خواندنی : چیت کردن در بدنسازی چیست؟ | همه چیز درباره وعده تقلب

چیت کردن در بدنسازی چیست؟ | همه چیز درباره وعده تقلب

چیت کردن, مجله پارسی پودر

در حال حاضر که جهان با مشکل اپیدمی چاقی روبرو است، همه به دنبال راه‌ها و استراتژی‌ های مؤثر برای کاهش وزن هستند. در این میان، انواع و اقسام روش‌ های جدید برای کمک به پروسه کاهش وزن وجود دارد، و یکی از آن‌ ها وعده یا روز تقلب است.

گنجاندن چیت دی یا چیت کردن در برنامه غذایی از قدیم در بین ورزشکاران و علاقمندان به فیتنس محبوب بوده است، اما اکنون این مفهوم از طریق رسانه‌های اجتماعی راه خود را به فرهنگ اصلی رژیم غذایی باز کرده است.

در این مطلب، ما در مورد چیت کردن  و چیت دی (cheat meal and cheat day)، اثربخشی آن‌ها و اینکه آیا آن‌ها را در دوره‌های رژیم غذایی و ورزشی خود بگنجانید یا نه، بحث می‌کنیم.

چیت کردن, مجله پارسی پودر

کلمه چیت به معنای تقلب است و منظور از چیت‌دی در یک برنامه غذایی، اجازه داشتن برای رعایت نکردن رژیم یا زیر پا گذاشتن موقت قوانین رژیم غذایی برای یک روز است.

هدف پشت استراتژی چیت دی یا چیت کردن ، پاداش دادن به خود است. لازم است شما در زمان‌های کوتاهی به خود اجازه دهید که خارج از رژیم، از خوردن غذا لذت ببرید و دچار افراط و سخت‌گیری بیش‌از‌حد به خود نشوید؛ به این هدف که با این کار احتمال پاینبدی به رژیم خود را بالا ببرید. چرا که در اثر رژیم غذایی امکان دارد شما دچار خستگی روانی شوید، خستگی روانی ممکن است برای شما بسیار چالش برانگیز شود و رژیم را در هم بشکند.

استفاده از استراتژی چیت کردن (تقلب)، معمولاً به صورت یک وعده چیت یا یک روز چیت است. همان‌طور که از نامش پیداست، چیت میل یک وعده غذایی است که خارج از برنامه و الگوی رژیم غذایی شماست و شما می‌توانید برای این وعده، رژیم را کنار بگذارید. روز تقلب یا همان چیت دی، به معنای این است که به مدت یک روز کامل اجازه دارید که رژیم را کنار را بگذارید.

چیت کردن برای چه افرادی مناسب و لازم است؟

چیت کردن یک رویکرد انعطاف‌پذیر در رژیم غذایی است که می‌تواند برای برخی افراد مفید و لازم باشد. افراد زیر ممکن است از چیت کردن بهره‌مند شوند:

۱. افرادی که به دنبال رژیمی است که برای آن‌ها قابل اداره و پایدار باشد. چیت کردن می‌تواند به آن‌ها اجازه بدهد تا برای یک دوره کوتاه از رژیم غذایی خود خارج شده و از مواد غذایی مورد علاقه‌شان لذت ببرند.

۲. افرادی که از موانع روحی یا روانی در طول رژیم غذایی رنج می‌برند. چیت کردن می‌تواند به آن‌ها اجازه دهد تا فشار روانی را کاهش دهند و از انعطاف در رژیم غذایی خود بهره‌مند شوند.

۳. افرادی که به دنبال حفظ روابط سالم با غذا هستند. با اجازه دادن به خود برای لذت بردن از وعده‌های چیت، این افراد می‌توانند از لذت غذا بهره ببرند و از احساس گناه در مورد مصرف غذا‌های مورد علاقه خود کاسته شوند.

در هر صورت، مهم است که هنگامی که از وعده‌های چیت استفاده می‌کنید، این کار را با اندازه‌گیری و کنترل مصرف و با رعایت اصول تغذیه‌ای صحیح انجام دهید تا از بهبود وضعیت سلامتی خود بهره‌مند شوید.

چیت کردن, مجله پارسی پودر

مشاهده قیمت و خرید کراتین 

روش و زمان چیت کردن یا چیت میل:

روش‌های تقلب یا چیت کردن در رژیم غذایی بسیار متنوع هستند و با توجه به مواردی مانند اولویت‌ها و اهداف فرد، می‌توانند متفاوت باشند. هر فرد ممکن است به دلیل سلیقه‌ها و نیاز‌های شخصی‌اش از غذا‌های مختلفی به عنوان تقلب استفاده کند، اما اغلب غذا‌های با کالری بالا که در یک رژیم غذایی معمولی ممکن است محدود شوند، به عنوان تقلب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در این زمینه، هیچ دستورالعمل خاصی در مورد زمان یا تعداد دفعات تقلب وجود ندارد. بسیاری از افراد ممکن است هفته‌ای یک بار تقلب کنند، اما این موضوع می‌تواند بسته به شرایط و اهداف هر فرد متغیر باشد.

استراتژی تقلب به سبک زندگی و نیاز‌های هر فرد قابل تنظیم است و می‌تواند با انواع مختلفی از رژیم‌های غذایی ترکیب شود. با این حال، باید به این نکته توجه داشت که تقلب برای هر نوع رژیم غذایی مناسب نیست و برخی از رژیم‌ها مانند رژیم کتوژنیک به رعایت دقیق نیاز دارند که در آن‌جا فرصتی برای تقلب وجود ندارد. بنابراین، استفاده از استراتژی تقلب در رژیم‌هایی که امکان انعطاف را فراهم می‌کنند، مناسب است.

چیت کردن, مجله پارسی پودر

ایا چیت کردن به لاغری ما کمک می‌کند؟

چیت کردن و تقلب در رژیم غذایی ممکن است در شرایط خاص مفید باشد. به طور کلی، داشتن یک روز چیت به صورت مداوم و از پیش برنامه‌ریزی شده می‌تواند به جلوگیری از پرخوری و کاهش هوس شدید کمک کند. همچنین، این روز‌های چیت می‌توانند به استراحت ذهنی از رژیم غذایی و افزایش متابولیسم بدن کمک کنند که این امور می‌توانند برای روحیه و موفقیت در کاهش وزن مفید باشند.

اما مهم است که این کار به روشی سالم و معقول انجام شود. روش سالم چیت کردن شامل استفاده از این روز به عنوان یک روز استراحت و لذت بردن می‌شود. در این روز، می‌توانید به آرامی و بدون اضطراب از غذا‌هایی که دوست دارید لذت ببرید، اما به طور متعادل و با اندازه‌گیری. ممکن است در این روز مقدار زیادی آب مصرف کنید و سعی کنید میوه‌ها و سبزیجات را هم در رژیم غذایی‌تان جای دهید، اما به روشی کمی آرام‌تر. در این روز، می‌توانید به خود اجازه دهید تا از غذا‌هایی مورد علاقه‌تان مثل فست فود یا کیک لذت ببرید، اما با حفظ تعادل و معقولیت.

 

فواید چیت کردن چیست؟

چیت کردن, مجله پارسی پودر

داشتن وعده تقلب یا روز چیت، دو فایده اساسی و مهم دارد که در ادامه توضیح می‌دهیم:

۱. چیت کردن برای ایجاد انگیزه:

یکی از جنبه‌های مهم چیت دی یا چیت میل، این‌ایده است که گاهی از رژیم غذایی خود کناره‌گیری کنید و اجازه دهید به لذت بردن از غذا‌هایی که در طی رژیم شما ممنوع بوده‌اند بپردازید، بعداً انگیزه بیشتری برای پایبندی به رژیم معمولیتان خواهید داشت. اینجاست که روانشناسی کاهش وزن با استراتژی چیت تداخل پیدا می‌کند. برخی افراد، با داشتن آگاهی از اینکه چیت دی در پیش است، می‌توانند بهتر در مقابل وسوسه‌ها مقاومت کنند.

به علاوه، چیت کردن به معنای مصرف بیش از حد غذا یا خوردن به طور نامعقول نیست؛ حتی در روز‌های چیت، مقداری از انضباط و کنترل خود را نیز می‌طلبد. بنابراین، این یک فرصت است برای تمرین کنترل خود. اگر نتوانید در مرز‌هایی از انضباط خود در روز‌های چیت دی یا چیت میل پایداری داشته باشید، ممکن است رژیم غذایی شما برایتان مناسب نباشد و نیاز به تغییر داشته باشد.

همچنین، حتی وعده و روز‌های تقلب نیز باید به طور معقول برنامه‌ریزی شوند و نباید به عنوان فرصتی برای خوردن بیش از حد در نظر گرفته شوند.

یک نکته اساسی که لازم است تکرار شود این است: بهترین رژیم کاهش وزن آن است که بتوانید به آن پایبند باشید. اجازه دادن به خود برای چیت در وعده‌های خاص می‌تواند به شما کمک کند تا به رژیمتان پایبندتر باشید و این یکی از مزایای چیت است. برای بسیاری از افراد، وعده‌های چیت یا روز‌های تقلب روش عالی‌ای برای حفظ عادات غذایی سالم‌تر هستند؛ اما اگر برای شما این روش مناسب نباشد، هیچ اجباری برای انجام آن وجود ندارد.

۲. چیت کردن برای تغییر دادن متابولیسم بدن:

بسیاری ادعا می‌کنند که استفاده از روش چیت میل، به نتایج بسیار خوب در کاهش وزن، سوزاندن چربی و بهبود عملکرد متابولیک منجر می‌شود، زیرا ناشی از نوسانات هورمونی لپتین می‌باشد.

لپتین یک هورمون است که نقش مهمی در کنترل احساس گرسنگی دارد. تحقیقات نشان می‌دهند که هنگامی که فردی تجربه کاهش وزن قابل توجهی را می‌کند، سطح لپتین در بدن او کاهش می‌یابد. یکی از تئوری‌های رایج این است که با کاهش سطوح لپتین، احتمال تجربه پرخوری بیشتر افزایش می‌یابد؛ زیرا کمبود لپتین موجب ناپایداری سیگنال‌های اشباع و سیری در بدن می‌شود که ممکن است منجر به افزایش وزن مجدد شود.

در حالی که طرفداران استراتژی چیت میل برای کاهش وزن، ادعا می‌کنند که دوره‌های متناوب چیت میل و چیت دی، با تغییرات در سطوح هورمونی لپتین، از تمایل به پرخوری مجدد جلوگیری می‌کند، اما تحقیقات علمی دقیقی برای تأیید این نظریه وجود ندارد.

احتمالاً کاهش وزن افرادی که از چیت میل استفاده می‌کنند، ناشی از تغییرات متابولیکی نیست، بلکه به دلیل موفقیت در پایبندی به رژیم غذایی است؛ موفقیتی که ناشی از انگیزه‌بخشی و کاهش فشار روانی است که فرد تحمل می‌کند.

ایا ممکن است چیت کردن در رژیم مضر باشد؟

چیت کردن, مجله پارسی پودر

رویکرد تقلب و استفاده از چیت می‌تواند برای برخی افراد کارآمد باشد، اما این باید با شناخت دقیق از شرایط فردی و موارد پزشکی مرتبط باشد. برای برخی افراد، این رویکرد ممکن است بهبود موقتی در کاهش وزن یا بهبود عملکرد متابولیک داشته باشد. اما از طرف دیگر، استفاده بی‌رویه و بدون نظارت از این روش‌ها می‌تواند عوارض جانبی جدی را به همراه داشته باشد، از جمله افزایش خطرات سلامتی مانند اختلالات تغذیه‌ای، مشکلات قلبی، و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن.

بهترین رویکرد همواره مشورت با پزشک یا متخصص تغذیه است تا بتوان به طور دقیق‌تر و با توجه به شرایط فردی، رژیم غذایی و برنامه ورزشی مناسبی را برای رسیدن به اهداف سلامتی ترسیم کرد.

تقلب یا درمان:

کاهش وزن موفق و پایدار واقعاً بیشتر از فقط اجرای یک رژیم کم کالری است. واقعیت این است که مفهوم تقلب از نظر فرهنگی با خودش بار منفی و احساس گناه را به همراه دارد. به کار بردن این اصطلاح برای توصیف لذت بردن از غذا‌هایی که دوست داریم، می‌تواند منجر به اثرات روانی منفی بر روابط ما با غذا شود.

تحقیقات نشان می‌دهند که افرادی که احساس گناه یا شرم از خوردن غذا دارند، و یا از مصرف غذا‌های با کالری بالا منزوی می‌شوند، کمتر موفق به کاهش وزن هستند. در واقع، افراد این گروه اغلب در تلاش برای کاهش وزن با شکست مواجه می‌شوند، زیرا احساس می‌کنند که با خود و رژیم خود خیانت کرده‌اند. بنابراین، اگر شما هفته‌ای را با پایبندی به رژیم خود گذرانده‌اید، می‌توانید با خیال راحت و بدون احساس گناه از وعده‌های آزادتان لذت ببرید.

پرخوری:

نگرانی درباره تبدیل شدن استراتژی چیت کردن و چیت دی به یک عادت خطرناک کاملاً موجه است. این روش می‌تواند پرخوری را تشویق کند و عوامل مختلفی می‌توانند به چاقی منجر شوند که همیشه فقط مصرف کالری اضافی نیستند.

 

روش تقلب و چیت کردن می‌تواند مشکلات مربوط به تغذیه را برای افرادی که به طور مستمر با مشکلاتی مانند گرایش به اعتیاد به غذا، اختلالات تغذیه‌ای، پرخوری عصبی و یا ناتوانی در خودتنظیمی عادات غذایی روبه‌رو هستند، تشدید کند. تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که برای مقابله با استرس از غذا استفاده می‌کنند، ممکن است در وعده‌های چیت به پرخوری شدید مبتلا شوند.

بنابراین، استفاده از روش چیت میل و چیت دی باید با احتیاط و با توجه به شرایط فردی صورت گیرد و بهتر است توسط متخصصان مربوطه نظارت شود تا از ایجاد عادات ناپسند و مشکلات بیشتر جلوگیری شود.

نکاتی برای چیت کردن:

چیت کردن, مجله پارسی پودر

 

اگر قصد دارید از وعده چیت یا آزادتان استفاده کنید و آن را در رژیم خود قرار دهید، حتماً به نکات زیر توجه کنید:

۱. باید حواستان باشد که حتی یک وعده غذایی یا یک روز تقلب باید سالم و با برنامه باشد. تقلب و چیت نباید به این معنی باشد که رژیم‌های سخت و افراطی بگیرید؛ به این‌امید که قرار است در وعده و روز چیت بی‌نهایت غذا بخورید.

۲. در چیت میل یا چیت دی، قرار نیست بیش از حد و غیر عادی غذا میل کنید. بلکه غذای مورد علاقه خود را تهیه می‌کنید و تا جایی که میل دارید می‌خورید. به هشدار سیری توجه کنید و هر کجا سیر شدید دست از غذا بکشید. فقط به این دلیل که یک وعده چیت دارید به این معنی نیست که پس از سیر شدن هم به خوردن ادامه دهید.

۳. دلایل چاقی و بهترین روش‌ها برای کاهش وزن می‌تواند پیچیده باشد و برای همه یکسان نباشد. وعده‌های غذایی تقلب می‌تواند برای کاهش وزن برخی مفید و برای برخی غیر مفید باشد.

۴. هیچ فشاری برای اضافه کردن یک وعده به عنوان چیت وجود ندارد. اما وقتی که مدتی از رژیم‌تان می‌گذرد و انگیزه‌تان کم می‌شود، اضافه کردن یک روز تقلب، ممکن است به شما کمک کند.

۵. اگر “تقلب” شما را می‌ترساند، پیشنهاد می‌کنیم که فقط در یک روز بخصوص، غذای مورد علاقه‌تان را بخورید. یک وعده در هفته غذای موردعلاقه‌تان را تهیه و از آن لذت ببرید.

۶. رژیم غذایی و سبک زندگی سالم شما را از افراط کردن دور می‌کند، اما برنامه‌ریزی وعده غذایی خود از قبل نیز مفید است و از پرخوری وعده تقلب جلوگیری می‌کند.

سخن پایانی:

در پایان، باید توجه داشت که استفاده از وعده‌های چیت در رژیم غذایی می‌تواند یک رویکرد مفید باشد، اما با احتیاط و طبق راهنمایی‌های مناسب. به عنوان یک ابزار، وعده‌های چیت می‌توانند انگیزه و انعطاف لازم را برای رسیدن به اهداف سلامتی فراهم کنند. اما به یاد داشته باشید که میزان و نوعیت مصرف غذا در این وعده‌ها نیز مهم است. برای حفظ تعادل و سلامتی، توصیه می‌شود که از مصرف معقول و متعادل در این وعده‌ها پیروی کنید و به پرخوری و افراط در مصرف غذا پرهیز کنید. در نهایت، تأکید می‌شود که مهم‌ترین اصل همیشه میانه‌روی و تعادل در رژیم غذایی و سبک زندگی است که به شما کمک خواهد کرد تا بهداشت فیزیکی و روانی خود را به حداکثر برسانید و به اهداف سلامتی خود دست یابید.

cheat meal and cheat day

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

mateo

دیدگاه کاربران (5 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید