صفحه اصلی > مکمل های بدنسازی و علم و دانش : عوارض پودر پروتئین شیر پگاه را بشناسید

عوارض پودر پروتئین شیر پگاه را بشناسید

عوارض پودر پروتئین شیر پگاه, مجله پارسی پودر

توجه به عوارض مصرف مکمل‌های پروتئینی می‌تواند دلیل مناسبی برای تامل در مصرف نامنظم یا بی‌رویه آن‌ها باشد. مکمل‌های پروتئینی از جمله پودر پروتئین شیر پگاه، می‌توانند به بدن کمک کنند تا نیازهای روزانه پروتئینی خود را تامین کند. همچنین، مصرف آن‌ها نیز بسیار ساده است. با این وجود، نباید از عوارض مصرف پروتئین به میزان زیاد غفلت کرد؛ زیرا مصرف زیاد پروتئین ممکن است احتمال بروز مشکلات سلامتی را افزایش دهد. در این مقاله ابتدا پودر پروتئین شیر پگاه را معرفی کرده و در ادامه عوارض پودر پروتئین پگاه را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا موارد و میزان مصرف بهتر را رعایت کرده و بهترین عملکرد را از این پودر فوق‌العاده مقوی داشته باشید.

پودر پروتئین شیر پگاه چیست؟

عوارض پودر پروتئین شیر پگاه, مجله پارسی پودر

قبل از اینکه به عوارض پودر پروتئین شیر پگاه بپردازیم، قصد داریم شما را با این پودر به خوبی آشنا کنیم. پودر پروتئین تغلیظ شده شیر پگاه، دارای هر دو پروتئین کازئین و پروتئین‌های موجود در آب پنیر می‌باشد و پودر پروتئین شیر پگاه نسبت به پودر شیر بدون چربی، دارای میزان بالاتری از پروتئین است. پگاه MPC، که بیشتر از ترکیبات پروتئین آب پنیر تشکیل شده است، از کازئین و برخی دیگر از پروتئین‌های موجود در شیر نیز تولید می‌شود.

در این فرآیند کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها حذف می‌شوند و پروتئین شیر پگاه تولید می‌شود. باید توجه داشت که پروتئین‌های موجود در آب پنیر منبع خوبی از پروتئین هستند و خیلی سریع هضم می‌شوند؛ اما این خصوصیت آن‌ها را به منبع پروتئینی کامل تبدیل نمی‌کند. حضور فراوان کازئین در پودر تغلیظ شده شیر آن را به منبع عالی‌تری از پروتئین با آمینواسیدهای غنی می‌تواند تبدیل کند.

پروتئین از اسیدهای آمینه ساخته شده است و برای رشد، بازسازی و حفظ سلامت عمومی بسیار واجب و ضرور می‌باشد. در بدنسازی، بدون در نظر گرفتن نوع پروتئین مصرفی، هدف مشترکی داریم و آن تقویت عضلات است. پروتئین‌ها عوامل سازنده عضله می‌باشند و برای رشد عضلی، حیاتی هستند. پودرهای پروتئین مانند پودر پروتئین شیر پگاه، مکمل‌های غذایی می‌باشند که برای بهبود مصرف پروتئین بهینه ساخته شده‌اند و در افزایش توده عضلانی و بدنسازی بسیار مهم و ضروری هستند. پگاه MPC، منبع مغذی غنی از پروتئین را ارائه می‌دهد و ویژگی‌های تغذیه‌ای، عملکردی و حسی بسیار مفیدی دارد.

جهت خرید پودر پروتئین شیر پگاه | mpc پگاه | خراسان و اصفهان کلیک کنید.

عوارض پودر پروتئین شیر پگاه چیست؟

عوارض پودر پروتئین شیر پگاه, مجله پارسی پودر

مکمل‌های پروتئینی مانند MPC پگاه، از پرطرفدارترین و پرمصرف‌ترین مکمل‌ها بین بدنسازان و ورزشکاران هستند. اگرچه این محصولات برای فرد مزایایی دارند، اما در بسیاری از موارد می‌توانند به سلامتی فرد آسیب برسانند. بعضی از متخصصان معتقدند که مصرف بیش از حد پودر پروتئین شیر پگاه ممکن است به کبد و کلیه فرد آسیب برساند و حتی در مواردی باعث پوکی استخوان‌ها شود. در ادامه به بررسی اثرات مصرف زیاد پودر پروتئین شیر پگاه بر روی سلامت انسان می‌پردازیم. از عوارض پودر پروتئین شیر پگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.   مشکلات گوارشی

دو نمونه از پرطرفدارترین مکمل‌های پروتئینی، پودر پروتئین شیر پگاه و پروتئین وی  است که از مخمر شیر به‌دست می‌آیند. این تولیدات دارای مقادیر بالایی از لاکتوز، که یک نوع قند طبیعی موجود در شیر است، هستند. به همین خاطر، افرادی که دارای حساسیتی نسبت به لاکتوز هستند، پیشنهاد می‌شود که از این مکمل‌ها مصرف نکنند. مصرف زیاد پودر پروتئین شیر پگاه، ممکن است باعث افزایش حرکات روده‌ای و همچنین ایجاد حالت تهوع، نفخ و اسهال یا یبوست شود. البته ناگفته نماند که MPC پگاه، برای هضم نیاز به زمان لازمی دارد و مصرف مداوم پودرها باعث می‌شود که فرصت کافی جهت هضم باقی نماند. پس مشکلات گوارشی می‌تواند نمونه‌ای از عوارض پودر پروتئین شیر پگاه باشد.

2.   مشکلات کلیوی

مشکلات کلیوی می‌تواند یکی دیگر از عوارض پودر پروتئین شیر پگاه باشد. وقتی بدن پودر پروتئین شیر پگاه را مصرف کند، آمونیاک به‌عنوان یک محصول جانبی ایجاد می‌شود. آمونیاک به اوره تبدیل می‌شود و توسط کلیه‌ها از طریق ادرار دفع می‌گردد. اگر فرد مقدار بسیار زیادی پودر پروتئین شیر پگاه مصرف کند، ممکن است اوره به میزان بیشتری در بدن تولید شود. به همین دلیل، کلیه‌ها برای فیلتر کردن مقادیر بیشتر اوره و کلسیم از بدن با فشار زیادی مواجه می‌شوند. زمانی که در درازمدت مقادیر زیادی پروتئین به بدن تزریق شود، احتمال ابتلا به مشکلات کلیوی مانند نارسایی کلیه، تشکیل سنگ کلیه و حتی از دست دادن کارایی کلیه نیز افزایش می‌یابد.

3.   افزایش وزن

عوارض پودر پروتئین شیر پگاه, مجله پارسی پودر

مصرف پودرها می‌توانند منجر به کاهش وزن، سوزاندن چربی و افزایش حجم عضلات شوند، اما در عین حال می‌توانند عامل چاقی نیز باشند. به این خاطر هنگام مصرف پودرهای پروتئینی از جمله پودر پروتئین شیر پگاه، فقط پروتئین مصرف نمی‌شود، بلکه مقادیر زیادی مواد اضافی و افزودنی نیز در آن‌ها وجود دارد. اگر به مقدار کالری موجود در این پودرها توجه نکنید، امکان دارد که وزن اضافه کنید. پودرهای پروتئین به دلیل اینکه قند اضافه دارند، ممکن است مقدار کالری مورد نیاز روزانه را افزایش دهند که احتمال دچار شدن به وزن ناسالم و افزایش قند خون را بالا می‌برد. همچنین هنگامی که میزان استفاده از پودر پروتئین شیر پگاه، در رژیم ورزشی به درستی تنظیم نشود، کالری‌های مصرف نشده به چربی تبدیل می‌شوند. این چربی‌ها به مرور زمان افزایش می‌یابند و می‌تواند به افزایش وزن سریع منجر شوند.

4.   اختلالات هورمونی

یکی از اثرات جانبی مصرف پودرهای پروتئین برای ورزشکاران و بدنسازان، که به خصوص به مکمل‌های بر پایه سویا ارتباط دارد، اختلال در سیستم هورمونی است. با اینکه سویا حاوی آمینواسیدهای ضروری است، اما دارای فیتواستروژن می‌باشد که ممکن است تعادل هورمونی بدن را به خطر بیندازد. جالب است بدانید که بیش از ۹۵ درصد از سویا مورد استفاده در مکمل‌ها، اصلاح ژنتیکی شده‌اند. سویای اصلاح‌شده شامل یک ماده شیمیایی با نام گلی فسفات است که می‌تواند منجر به نارسایی هورمونی، نازایی و حتی ایرادهای مادرزادی در نوزادان شود. همچنین، مشکلاتی نظیر کاهش انگیزه جنسی، کاهش میل جنسی و افزایش حجم سینه در مردان نیز به دلیل مصرف بی‌رویه پروتئین می‌باشد.

5.   ریزش مو

عوارض پودر پروتئین شیر پگاه, مجله پارسی پودر

موهای انسان در واقع از کراتین، که یک نوع پروتئین است، ساخته شده‌اند. پس ممکن است تصور کنیم که مصرف بیش از حد پودر پروتئین شیر پگاه، باعث تقویت موها می‌شود. اما بهتر است بدانیم که پروتئین در بسیاری از موارد، میزان تستوسترون را افزایش می‌دهد، که در نتیجه تولید ماده‌ای به نام DHT در خون افزایش می‌یابد و این ماده نقش مهمی در ریزش موها دارد.

6.   کاهش فشار خون

مصرف بیش از حد پودر پروتئین شیر پگاه، ممکن است منجر به کاهش ناگهانی فشار خون شود. این مسئله به ویژه برای افرادی که داروهای کنترل فشار خون بالا مصرف می‌کنند، باید به طور جدی در نظر گرفته شود. پس کاهش فشار خون می‌تواند از جمله عوارض پودر پروتئین شیر پگاه باشد.

7.   آسیب کبدی

رژیمی که در آن تنها از مکمل‌های پروتئینی بدون کربوهیدرات تشکیل شده باشد، باعث اجبار بدن به وضعیت کتوزیس (استفاده از چربی به عنوان منبع اصلی انرژی) می‌شود. این وضعیت می‌تواند منجر به افزایش اسیدیته خون گردد. افزایش اسیدیته در خون می‌تواند منجر به نارسایی عملکرد کبد شده و به افزایش اختلالات شدید کمک کند. علاوه بر این، مصرف مکمل‌ها بدون انجام ورزش نیز ممکن است منجر به التهاب کبد شده و همچنین می‌تواند خطر جراحات در کبد را افزایش دهد.

8.   اختلال‌های دارویی

افرادی که در حال تحت درمان قرار گرفتن با داروهای پوکی استخوان هستند، نباید پودر پروتئین شیر پگاه مصرف کنند. زیرا مکمل‌ها ممکن است توانایی جذب داروها را کاهش دهند. همچنین، تداخل‌هایی با داروهای ضدانعقاد، ضد پلاکت و دسته داروهای NSAID وجود دارد که می‌تواند خطر خونریزی را افزایش دهد. به اضافه این موارد، لیست طویلی از تداخل‌ها با داروهای دیگر نیز وجود دارد. به همین خاطر، استفاده از این مکمل‌ها باید تحت نظارت متخصص صورت گیرد.

9.   عدم تعادل تغذیه‌ای

رایج‌ترین و ساده‌ترین خطری که ممکن است با مصرف پودر پروتئین شیر پگاه سلامت ما به خطر بیفتد، عدم تعادل تغذیه می‌باشد. با افزایش میزان پروتئین مصرفی از طریق پودر پروتئین شیر پگاه، مقدار مواد مغذی که از مصرف غذاهای متنوع دریافت می‌کنیم، کاهش می‌یابد. زمانی که به جای مصرف غذا از پودرهای پروتئینی استفاده می‌کنیم، بدن از مواد مغذی کاملی که با یک تغذیه سالم به بدن می‌رسد، دور می‌شود. در هنگام مصرف پودرپروتئین شیر پگاه، فراموش نکنید که بدن شما نیاز به مواد مغذی دیگری نیز دارد. پس یکی دیگر از عوارض پودر پروتئین شیر پگاه می‌تواند عدم تعادل تغذیه‌ای باشد.

10.  دهیدراته شدن بدن

مصرف کافی آب برای افراد بدنساز و ورزشکار، بسیار ضروری است. افرادی که از پودرهای پروتئینی از جمله پودر پروتئین شیر پگاه استفاده می‌کنند، ممکن است بدنشان دچار کمبود آب شود. مقدار این کمبود آب با توجه به شدت تمرین و مقدار مصرف پروتئین فرق می‌کند. برای متابولیسم و ایجاد پروتئین در بدن، نیاز به مقدار بیشتری آب داریم و بدون آب کافی، بدن به کمبود آب مبتلا می‌شود.

11.  حساسیت به لبنیات

عوارض پودر پروتئین شیر پگاه, مجله پارسی پودر

در کودکان، حساس بودن به شیر گاو، رایج است؛ اما در اکثر موارد، این حساسیت تا پیری به طور طبیعی کاهش می‌یابد و در بزرگترها این حساسیت کمتر می‌شود؛ اما کازئین که پروتئین اصلی موجود در محصولات لبنی است، در واقع یک آلرژن (عامل حساسیت) محسوب می‌شود. اگر حساسیتی به شیر دارید، می‌بایست از همه غذاها و مکمل‌هایی که دارای پروتئین شیر هستند، از جمله پودر پروتئین شیر پگاه و حتی پودر پروتئین وی، خودداری کنید.

حتما بخوانید: همه چیز درباره پودر پروتئین شیر پگاه

توصیه‌های مصرف پودر پروتئین شیر پگاه

  • پودر پروتئین شیر پگاه به دلیل هزینه کم، قابلیت تطبیق با محیط و دسترس‌پذیری، یک محصول فوق‌العاده جهت اضافه کردن به رژیم غذایی است.
  • این ماده حاوی عطر و طعمی خنثی است که به همین علت، جهت افزودن به غذاها برای افزایش پروتئین، دشوار نیست.
  • همچنین، این ماده قابلیت افزودن به اسموتی‌ها، شیرینی‌ها، غلات و سوپ‌ها را دارد.
  • با توجه به هضم آرام پروتئین شیر ایزوله، مصرف آن قبل از خواب یا در دوره‌هایی که غذا مصرف نمی‌کنید، مفید است. در نتیجه، بدن آن را در مدت زمان بیشتری هضم می‌کند و شخص حس سیری بیشتری خواهد داشت.
  • طبق تحقیقات، استفاده از پودر پروتئین شیر پگاه در هر زمانی از روز مشکلی ندارد.

پودر پروتئین شیر پگاه را چه زمان مصرف کنیم که کمترین عوارض را داشته باشد؟

عوارض پودر پروتئین شیر پگاه, مجله پارسی پودر

با توجه به رژیم غذایی، وزن و سطح فعالیت ورزشی، هر فرد باید روزانه حداقل مقداری پروتئین از منابع غذایی مشخصی را مصرف کند. بدنسازان، ورزشکاران و اشخاصی که رژیم غذایی دقیقی را دنبال می‌کنند، به دلیل محدودیت‌هایی که دارند (شامل هزینه‌ها و محدودیت کالری مصرفی) نیاز به مصرف بیشتری از پروتئین دارند و به همین دلیل از مکمل‌های پروتئینی کم کالری استفاده می‌کنند.

ماده تشکیل دهنده پودر پروتئین پگاه (که به طور اصلی کازئین را شامل می‌شود) به مدت 1.5 تا 2.5 ساعت طول می‌کشد تا در معده هضم می‌شود. بعد از عبور از معده، پروتئین موجود در آن خیلی سریع به خون جذب می‌شود و کازئین آن پروتئین بدن را تا 8 ساعت فراهم می‌کند.

با توجه به موارد گفته شده، بهترین زمان برای مصرف این نوع پروتئین حدود 2 ساعت قبل از ورزش به عنوان میان‌وعده و حدود 2 ساعت پس از شام به عنوان آخرین وعده است. ترکیبات MPC که دارای پروتئین‌های قابل جذب سریع و پروتئین‌های کازئین می‌باشد، با برنامه‌ریزی مناسب، می‌تواند نیاز روزانه به آمینو اسیدها را فراهم کند.

برای خرید مس گینر کلیک کنید.

کلام آخر

پودر پروتئین شیر پگاه به بدن کمک می‌کند تا نیاز روزانه خود به پروتئین را تامین کند. پروتئین عنصری اساسی و ضروری در زندگی ما است و بسیاری از فرآیندهای بدنی را انجام می‌دهد. اما با این وجود، عوارض مصرف بیش از حد از پودر پروتئین شیر پگاه نباید نادیده گرفته شود. مصرف بیش از اندازه ممکن است منجر به مشکلاتی مانند افزایش فعالیت روده‌ها، نفخ، اسهال و افزایش وزن شود. کاهش بیش از حد فشار خون، آسیب دیدن کلیه‌ها و تداخل با داروها نیز از جمله عوارض پودر پروتئین شیر پگاه هستند. پس، توصیه می‌شود از این مکمل‌ها به میزان محدود استفاده کرده تا از وقوع واکنش‌های غیرمطلوب در بدن جلوگیری شود.

“>

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

pouya

دیدگاه کاربران (10 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

پروتئین-وی
close slider

پروتئین وی