صفحه اصلی > مکمل های بدنسازی : آیا ارتباطی بین شیر سویا و استروژن وجود دارد؟

آیا ارتباطی بین شیر سویا و استروژن وجود دارد؟

سویا, مجله پارسی پودر

بررسی اجمالی

اگر توفو دوست دارید یا شیر سویا را به جای لبنیات ترجیح می دهید، نگرانی در مورد اثرات سویا بر سلامتی ممکن است علاقه شما را کم کرده باشد

با این حال، به نظر می رسد که سوالات بیشتری نسبت به پاسخ در مورد نقش سویا در بدن زنان وجود دارد، به خصوص در مورد یائسگی و سرطان سینه. سوء تفاهم های زیادی نیز وجود دارد

سویای موجود در مواد غذایی ما یک محصول فرآوری شده از سویا است. توفو یکی از رایج ترین منابع است. شما به طور فزاینده ای آن را در جایگزین های لبنی مانند شیر سویا و پنیر سویا، و همچنین غذاهایی که مخصوص گیاهخواران ساخته شده اند، .مانند برگر سویا و سایر جایگزین های گوشت، پیدا خواهید کرد.

سویا حاوی فیتواستروژن یا استروژن گیاهی است. اینها عمدتاً دو منبع مطمئن ایزوفلاون، جنیستئین و دایدزین هستند که مانند استروژن، هورمون جنسی زنانه، در بدن عمل می کنند.

از آنجایی که استروژن در همه چیز از سرطان سینه گرفته تا تولید مثل نقش دارد، این همان جایی است که بیشتر بحث های سویا از آن نشات میگیرد.

هیچ ارتباط اثبات شده ای با سرطان وجود ندارد

بیشتر مطالعاتی که مصرف سویا را با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه و سایر انواع سرطان مرتبط می‌کند، .در نتیجه آزمایش بر روی حیوانات آزمایشگاهی میباشد.. اما به گفته منبع مورد اعتماد انجمن سرطان آمریکا ACS از آنجایی که انسان‌ها سویا را متفاوت از جوندگان متابولیزه می‌کنند، .این یافته‌ها ممکن است در مورد انسانها صدق نکنند.

علاوه بر این، مطالعاتی که به بررسی اثرات سویا بر روی انسان می پردازد، پتانسیل مضر بودن آن را نشان نداده است.

ACS بیان می کند که از آنجایی که تحقیقات در مورد ارتباط بین سویا و سرطان هنوز در حال تکامل است، تجزیه و تحلیل بسیار بیشتری مورد نیاز است. همانطور که مطرح می شود، به نظر نمی رسد سویا خطر سرطانی داشته باشد.

در واقع، برخی از مطالعات نشان می دهد که سویا خطر سرطان را کاهش می دهد.

یک مطالعه اولیه انجام شده در ژاپن نشان می دهد که نوسانات هورمونی در مردانی که محصولات سویا مصرف می کنند می تواند عاملی محافظ در برابر سرطان پروستات باشد. مطالعه ای در سال 2013 نشان داد که مصرف سویا همراه با پروبیوتیک ها می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را در موش ها کاهش دهد.

نتیجه نهایی: شواهد قابل توجهی وجود ندارد که نشان دهد سویا به طور قطعی خطر سرطان را افزایش یا کاهش می دهد.

احتیاط ها در مورد سویا

بسیاری از مطالعات تأثیر سویا بر سلامت تیروئید را بررسی کرده اند. در حال حاضر تصور نمی شود سویا باعث بیماری تیروئید شود.

با این حال، برای کسانی که از داروهای تیروئید برای کم کاری تیروئید استفاده می کنند، مدیریت مصرف سویا ممکن است مفید باشد. سویا ممکن است با عملکرد دارو تداخل داشته باشد. طبق گفته کلینیک مایو، اجتناب از مصرف سویا حداقل 4 ساعت پس از مصرف دارو توصیه می شود.

فواید احتمالی سویا

سویا, مجله پارسی پودر

یائسگی زمانی اتفاق می افتد که زنان کاهش سطح استروژن را تجربه کنند.

از آنجایی که ایزوفلاون های سویا مشابه استروژن در بدن عمل می کنند، گاهی اوقات به کاهش علائم یائسگی نسبت داده می شوند. با این حال، منبع مورد اعتماد انجمن قلب آمریکا بیان می کند که این اثر تا حدودی بعید است.

شواهد اولیه نشان داد که سویا حتی می تواند خطر بیماری قلبی را کاهش دهد. در حالی که این ادعاها تا حدودی اغراق آمیز بود، .تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی که سویا را جایگزین پروتئین حیوانی می کند می تواند LDL یا کلسترول بد را کاهش دهد.

در نهایت، یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که سویا می تواند به پیشگیری و حتی کاهش پوکی استخوان کمک کند و خطر شکستگی را کاهش دهد.

محققان از این یافته ها نتیجه میگیرند که مصرف سویا در زنان یائسه و سایر افراد با تراکم استخوانی پایین می توانند سودمند باشد.

نتیجه

تحقیقات در مورد فواید و خطرات بالقوه سویا برای سلامتی ادامه دارد. با ادامه تحقیقات ، آنچه ما در مورد این غذای گیاهی می دانیم نیز تکامل خواهد یافت.

در حال حاضر، به نظر می رسد که مزایای سویا بیشتر از مضرات آن است.

سس سویا چگونه درست می شود و آیا برای شما مضر است؟

سویا, مجله پارسی پودر

سس سویا یک ماده بسیار خوش طعم است که از دانه های تخمیر شده سویا و گندم تهیه می شود.

منشا آن چین است و بیش از 1000 سال است که در آشپزی استفاده می شود.

امروزه یکی از شناخته شده ترین محصولات سویا در سراسر جهان است. این یک عنصر اصلی برای پخت غذا در بسیاری از کشورهای آسیایی است و به طور گسترده در سایر نقاط جهان استفاده می شود.

روش تولید آن می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد و باعث تغییرات قابل توجهی در طعم و بافت و همچنین مضرات آن در رابطه با سلامتی شود.

این مقاله به بررسی چگونگی تولید سس سویا و خطرات و مزایای بالقوه آن برای سلامتی می‌پردازد.

سس سویا چیست؟

سویا, مجله پارسی پودر

سس سویا یک چاشنی مایع شور است که به طور سنتی از سویا و گندم تخمیر شده تولید می شود.

تصور می شود که بیش از 3000 سال پیش از یک محصول چینی به نام ‘چیانگ’ سرچشمه گرفته باشد. محصولات مشابه در ژاپن، کره، اندونزی و در سراسر آسیای جنوب شرقی توسعه یافتند.

اولین بار در صده 1600 از طریق تجارت بین کشورهای هلند و ژاپن وارد اروپا شد.

کلمه ‘سویا’ از کلمه ژاپنیshoyu برای سس سویا گرفته شده است. در واقع، خود دانه سویا از سس سویا نامگذاری شده است.

چهار ماده اصلی در سس سویا عبارتند از: سویا، گندم، نمک و عوامل تخمیرکننده مانند کپک یا مخمر.

انواع محلی سس سویا ممکن است دارای مقادیر متفاوتی از این مواد باشند که در نتیجه رنگ ها و طعم های متفاوتی دارند.

خلاصه

طعم سس سویا شور میباشد و با استفاده از گندم و سویا تخمیر شده درست میشود. منشا آن کشور چین میباشد ولی امروزه در اکثر کشورهای آسیایی تولید میگردد.

نحوه تولید این سس چگونه میباشد؟

انواع مختلفی از سس سویا موجود است. آنها را می توان بر اساس روش های تولید، تنوع منطقه ای، تفاوت رنگ و طعم گروه بندی کرد.

روش تولید سنتی

سس سویا سنتی از خیساندن دانه های سویا در آب و تفت دادن و خرد کردن گندم تهیه می شود. سپس سویا و گندم را با یک کپک که معمولاً آسپرژیلوس است مخلوط کرده و به مدت دو تا سه روز می گذارند تا بماند.

سپس آب و نمک اضافه می شود و کل مخلوط به مدت پنج تا هشت ماه در یک مخزن تخمیر قرار می گیرد، اگرچه برخی از انواع آن ممکن است به مدت  طولانی تری در این ظرف نگاهداری شوند.

در طی تخمیر، آنزیم‌های کپک روی پروتئین‌های سویا و گندم عمل می‌کنند و به تدریج آنها را به اسیدهای آمینه تجزیه می‌کنند. نشاسته ها به قندهای ساده تبدیل می شوند و سپس به اسید لاکتیک و الکل تخمیر می شوند.

پس از تکمیل فرآیند ، مخلوط روی پارچه گذاشته و فشار داده می شود تا مایع آزاد شود. سپس این مایع پاستوریزه می شود تا هر گونه باکتری را از بین ببرد. در نهایت، دربطری ریخته میشود.

درسس سویا با کیفیت بالا فقط از تخمیر طبیعی استفاده می شود. این گونه‌ها اغلب دارای برچسب «دم‌آوری طبیعی» میباشند. مواد تشکیل دهنده آنها معمولاً فقط آب، گندم، سویا و نمک میباشد.

خلاصه

سس سویا سنتی با مخلوطی از دانه های سویا، گندم برشته، کپک و آب نمک درست می شود که زمان تخمیر آن پنج تا هشت میباشد. پوره به دست آمده فشرده می شود و سپس  مایع سس سویا پاستوریزه شده و داخل بطری قرار میگیرد.

تولید صنعتی سس سویا

سویا, مجله پارسی پودر

تولید شیمیایی روشی بسیار سریعتر و ارزانتر برای تهیه سس سویا است. این روش به هیدرولیز اسیدی معروف است و به جای چند ماه می تواند سس سویا را در چند روز تولید کند.

در این فرآیند، دانه های سویا تا 176 درجه فارنهایت (80 درجه سانتی گراد) حرارت داده می شوند و با اسید هیدروکلریک مخلوط می شوند. این فرآیند پروتئین های موجود در سویا و گندم را تجزیه می کند.

با این حال، محصول به دست آمده از نظر طعم و عطر جذابیت کمتری دارد، .زیرا بسیاری از مواد تولید شده در طی تخمیر سنتی وجود ندارند. بنابراین، رنگ، طعم و نمک اضافی به آن اضافه می شود.

علاوه بر این، این فرآیند برخی از ترکیبات نامطلوب را تولید می کند که در سس سویای تخمیر شده به طور طبیعی وجود ندارد، از جمله برخی مواد سرطان زا.

در ژاپن، سس سویا که در یک فرآیند صرفاً شیمیایی تولید می‌شود، سس سویا محسوب نمی‌شود و نمی‌توان آن را به این عنوان برچسب‌گذاری کرد. با این حال، ممکن است برای کاهش هزینه ها آنرا با سس سویا سنتی مخلوط نمایند.

در کشورهای دیگر، سس سویا تولید شده به روش شیمیایی ممکن است به همان صورت فروخته شود. این محصول معمولاً نوعی سس سویا است که در بسته‌های کوچک و با غذاهای بیرون بر به مشتریان داده میشود .

 اگر سس سویای تولید شده به روش شیمیایی باشد، برچسب روی محصول دارای عنوان پروتئین سویای هیدرولیز شده یا پروتئین گیاهی هیدرولیز شده میباشد.

خلاصه

سس سویای صنعتی از هیدرولیز پروتئین سویا با اسید و حرارت ساخته می شود. این روش سریع و ارزان است، اما سس سویا به دست آمده طعم بدی دارد و حاوی برخی از ترکیبات سمی است و ممکن است به رنگ ها و طعم های اضافی نیاز داشته باشد.

تفاوت های محلی

در ژاپن انواع مختلفی از سس سویا وجود دارد.

سس سویای تیره یا koikuchi shoyu

این رایج ترین نوع فروخته شده در ژاپن و خارج از کشور است. قهوه ای مایل به قرمز است و عطری قوی دارد.

سس سویا سبک یا usukuchi

این سس از دانه های سویا بیشتر و گندم کمتر تهیه می شود و ظاهری سبک تر و عطری ملایم تری دارد.

Tamari

تهیه شده از دانه های سویا و کمتر از 10درصد گندم با عطری به مراتب کمتر و رنگی تیره تر.

Shiro

تقریباً فقط با گندم و دانه های کمی سویا درست می شود و رنگ آن بسیار روشن است.

Saishikomi

از تجزیه دانه های سویا و گندم بوسیله آنزیم ها در محلول سس سویا گرم نشده به جای آب نمک درست میشود.  دارای طعم سنگین تری میباشد و بسیاری از مردم از خوردن این سس غوطه ور لذت میبرند.

در چین، سس سویا تاماری رایج ترین نوع سس میباشد.

سویا, مجله پارسی پودر
Bowl of soy sauce with chopsticks on table

با این حال، امروزه روش تولید مدرن‌تر رایج‌تر است. سویا و سبوس گندم به جای چند ماه فقط برای سه هفته تخمیر می شوند. این روش در مقایسه با سس سویا که به طور سنتی تولید می شود، طعم بسیار متفاوتی دارد.

سس سویای چینی اغلب در انگلیسی به عنوان تیره یا روشن ذکر شده است. سس سویا تیره غلیظ تر، قدیمی تر و شیرین تر است و در آشپزی استفاده می شود. سس سویای سبک رقیق‌تر، جوان‌تر و شورتر است و بیشتر در سس‌ها غوطه ور استفاده می‌شود.

در کره رایج ترین نوع سس سویا مشابه نوع کویکوچی koikuchi shoyu تیره در ژاپن است. با این حال، یک سس سویا کره ای نیز به نام hansik ganjang وجود دارد. این سس فقط از دانه های سویا تهیه می شود و عمدتاً در غذاهایی مثل سوپ و بشقاب سبزیجات استفاده می شود.

در کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند اندونزی، مالزی، فیلیپین، سنگاپور و تایلند، سس سبک تاماری بیشتر تولید می‌شود، اما تنوع‌های محلی زیادی وجود دارد.

انواع دیگر شامل سس های غلیظ شده با شکر، مانند کچاپ مانیس در اندونزی، یا سس هایی با طعم های اضافی، مانند سس سویا میگو در چین موجود میباشند.

خلاصه

انواع سس سویا در سراسر آسیا، هر کدام با مواد، طعم ،مزه ها و رایحه ها ی مختلف وجود دارند. رایج ترین نوع آن سس تیره ژاپنی به نام koikuchi shoyu کویکوچی شویو است که از تخمیر طبیعی گندم و دانه های سویا تهیه می شود.

ارزش غذایی سس سویا

در زیر ارزش غذایی 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) سس سویا که به شکل تخمیر سنتی تهیه شده استرا مشاهده مینمایید.

کالری: 8

کربوهیدرات: 1 گرم

چربی: 0 گرم

پروتئین: 1 گرم

سدیم: 902 میلی گرم

این سس مقدار زیادی نمک دارد و 38 درصد از مصرف روزانه توصیه شده RDI را تامین می کند. در حالی که سس سویا دارای مقدار نسبتاً بالایی پروتئین و کربوهیدرات در واحد حجم است اما منبع قابل توجهی از این مواد مغذی نیست.

علاوه بر این، فرآیندهای تخمیر و پاستوریزاسیون منجر به ترکیب بسیار پیچیده ای از بیش از 300 ماده می شود که به عطر، طعم و رنگ سس سویا کمک می کند. اینها شامل الکل ها، قندها، اسیدهای آمینه مانند اسید گلوتامیک و همچنین اسیدهای آلی مانند اسید لاکتیک است. مقدار این مواد بسته به مواد پایه، فشار قالب و روش تولید به طور قابل توجهی تغییر می کند.

این ترکیبات موجود در سس سویا هستند که اغلب با خطرات و فواید آن برای سلامتی مرتبط هستند.

خلاصه

این سس شور است و 38 درصد مصرف روزانه نمک را تامیین میکند.

این سس دارای 300 نوع ترکیبات گوناگون است که بر روی عطر و طمع سس تاثیر دارند. این ترکیبات ممکن است برای سلامتی مفید یا مضر باشند.

خطرات سس سویا برای سلامتی چیست؟

نگرانی های بهداشتی اغلب در مورد سس سویا مطرح می شوند، از جمله محتوای نمک آن، وجود ترکیبات سرطان زا و واکنش های خاص به اجزایی مانند مونوسدیم گلوتامات و مشتقات آمونیاک.

سس سویا سدیم بالایی دارد

سس سویا سرشار از سدیم است که معمولاً به عنوان نمک شناخته می شود، که یک ماده مغذی ضروری است که بدن برای عملکرد صحیح به آن نیاز دارد

با این حال، مصرف زیاد سدیم با افزایش فشار خون به خصوص در افراد حساس به نمک مرتبط است و ممکن است در خطر بیماری قلبی و سایر بیماری‌ها مانند سرطان معده نقش داشته باشد.

در واقع کاهش مصرف سدیم منجر به کاهش متوسط ​​فشار خون می شود و می تواند بخشی از یک استراتژی درمانی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا باشد.

با این حال، مشخص نیست که آیا کاهش نمک به طور مستقیم بروز بیماری قلبی را در افراد سالم کاهش می دهد یا خیر.

اکثر سازمان های رژیم غذایی مصرف 1500 تا 2300 میلی گرم سدیم در روز را با هدف کاهش خطر فشار خون بالا توصیه می کنند.

یک قاشق غذاخوری سس سویا 38 درصد سدیم RDI فعلی را تامین می کند. با این حال، همان مقدار نمک خوراکی 291 درصد سدیم RDI را شامل میشود.

برای کسانی که به دنبال کاهش مصرف سدیم خود هستند، انواع سس سویا کم نمک، که حاوی 50 درصد نمک کمتر از محصولات اصلی هستند، ساخته شده است.

علیرغم محتوای بالای سدیم، سس سویا همچنان می تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم استفاده شود،.به خصوص اگر غذاهای فرآوری شده را محدود کنید و بیشتر غذاهای تازه و کامل را با میوه ها و سبزیجات فراوان مصرف کنید.

 اگر مصرف نمک خود را محدود می کنید، از انواع کم نمک استفاده کنید یا به کمتر از این سس استفاده نمایید.

خلاصه

سس سویا حاوی مقدار زیادی سدیم میباشد ومصرف سدیم با افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا مرتبط است.

با این حال، سدیم آن نسبت به نمک خوراکی کمتر است و انواع سس با سدیم کمتر نیز موجود میباشند. سس سویا را می توان به در کنار یک رژیم غذایی سالم و سرشار از غذاهای کامل مصرف نمود.

سس سویا میتواند مونوسدیم گلوتامات زیادی داشته باشد.

سویا, مجله پارسی پودر

مونوسدیم گلوتامات MSGیک ماده طعم دهنده میباشد. این ماده به طور طبیعی در برخی غذاها یافت می شود و اغلب به عنوان افزودنی غذا استفاده می شود.

این نوعی اسید گلوتامیک است، اسید آمینه ای که به میزان قابل توجهی به طعم اومامی غذاها کمک می کند. اومامی یکی از پنج طعم اصلی در غذا است که اغلب در غذاهایی که به آن غذای شور می گویند یافت می شود.

اسید گلوتامیک به طور طبیعی در سس سویا در طی تخمیر تولید می شود و تصور می شود که نقش مهمی در طعم جذاب آن دارد. علاوه بر این، MSG اغلب به سس سویا صنعتی اضافه می شود تا به آن طعم دهد.

در سال 1968 مونو سدیم گلوتامات با پدیده ای به نام سمپتوم پیچیده MSG مرتبط شناخته شد.

علائم این بیماری شامل سردرد، بی حسی، ضعف و تپش قلب  میباشند که پس از خوردن غذای چینی که اغلب دارای MSG بالایی است اتفاق می افتد.

با این حال تحقیقاتی که در سال 2015 در این خصوص انجام گرفت، نتوانست شواهدی مطمئن در خصوص تاثیر MSG بر روی سردرد پیدا نماید.

بنابراین، وجود اسید گلوتامیک یا حتی MSG اضافه شده در سس سویا نمی تواند باعث نگرانی باشد.

خلاصه

مونو سدیم گلوتامات یا شکل آزاد آن به نام اسید گلوتامیک، بخش مهمی از طعم جذاب و شور سس سویا است. اگرچه زمانی تصور می شد که MSG باعث سردرد می شود، بررسی های اخیر نشان می دهد که این تصور غلط بوده است.

ممکن است سس سویاحاوی مواد سرطان زا باشد

سویا, مجله پارسی پودر

گروهی از مواد سمی به نام کلروپروپانول ها را می توان در طی فرآوری مواد غذایی از جمله تولید سس سویا تولید کرد.

یک نوع آن، که به عنوان 3 MCPD شناخته می شود، در پروتئین گیاهی هیدرولیز شده با اسید یافت می شود،.که نوعی پروتئین موجود در سس سویا صنعتی است که به صورت شیمیایی تولید می شود.

مطالعات حیوانی نشان داده است که 3 MCPD یک ماده سمی است. مشخص شد که به کلیه ها آسیب می رساند، باروری را کاهش می دهد و باعث ایجاد تومور می شود.

با توجه به این مشکلات، اتحادیه اروپا محدودیت 0.02 میلی گرم 3 MCPD به ازای هر کیلوگرم (2.2 پوند) سس سویا را تعیین کرد. در ایالات متحده، این محدودیت 1 میلی گرم در کیلوگرم (2.2 پوند) میباشد.

این محدودیت قانونی 0.032-1.6 میکروگرم در هر قاشق غذاخوری سس سویا ، بسته به محل زندگی شما متغیر میباشد.

با این حال، در سال های اخیر، تحقیقات واردات سس سویا در سراسر جهان، از جمله در ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا و اروپا، محصولات را به طور قابل توجهی فراتر از حد مجاز، با حداکثر 1.4 میلی گرم در هر قاشق غذاخوری (876 میلی گرم در کیلوگرم) یافته است. ودر نتیجه محصولات از بازار عودت داده شده اند.

به طور کلی، انتخاب سس سویا که به طور طبیعی تخمیر شده است و سطوح بسیار پایین‌تری MCPD3 دارد یا به طور کلی فاقد آن است، ایمن‌تر می باشد.

خلاصه

سس سویا  صنعتی حاوی ماده ای سمی به نام 3 MCPD است. در سرتاسر جهان، مرجوعی های متعددی از محصولات سس سویا وجود داشته است که حد ایمنی این ماده را رعایت نکرده بودند. بنابر این بهتر است که ازسس سویای تخمیر شده طبیعی استفاده نمایید.

سس سویا حاوی مشتقات آمونیاک( Amine)  میباشد

سویا, مجله پارسی پودر

مشتقات آمونیاک مواد شیمیایی طبیعی هستند که در گیاهان و حیوانات یافت می شوند.

آنها اغلب در غلظت های بالاتر در غذاهای قدیمی مانند گوشت، ماهی، پنیر و برخی چاشنی ها یافت می شوند.

سس سویا حاوی مقادیر قابل توجهی آمین از جمله هیستامین و تیرامین است.

مصرف بیش از حد هیستامین باعث ایجاد اثرات سمی می شود. علائم آن شامل سردرد، تعریق، سرگیجه، خارش، حساسیت پوستی، مشکلات معده و تغییرات فشار خون است.

در واقع، گزارشات حاکی از آن است که آلرژی به سس سویا ممکن است به دلیل واکنش به هیستامین باشد.

در بیشتر افراد، سایر آمین های موجود در سس سویا مشکلی ایجاد نمی کنند. با این حال، برخی از افراد می توانند نسبت به آنها حساسیت داشته باشند. این که حساسیت به کدام مواد وجود دارد معمولاً از طریق یک رژیم غذایی کنترلی تشخیص داده می شود. علائم عدم تحمل این مواد شامل حالت تهوع، سردرد و جوشهای پوستی میباشند.

اگر به آمین ها حساس هستید و بعد از خوردن سس سویا علائمی را تجربه می کنید، بهتر است از مصرف آن اجتناب کنید.

علاوه بر این، افرادی که دسته ای از داروها به نام مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOIs) مصرف می کنند، باید مصرف تیرامین خود را محدود کنند و از  مصرف سس سویا خودداری کنند.

خلاصه

افرادی که به آمین ها از جمله هیستامین حساس هستند، باید مصرف سس سویا را کاهش دهند یا به طور کامل از مصرف آن اجتناب کنند. اگر از MAOI استفاده می کنید، باید از  مصرف سس سویا به دلیل محتوای تیرامین آن اجتناب کنید.

سس سویا حاوی گندم و گلوتن میباشد

سویا, مجله پارسی پودر

بسیاری از مردم نمی دانند که سس سویا می تواند حاوی گندم و گلوتن باشد. برای افراد مبتلا به آلرژی گندم یا بیماری سلیاک، این می تواند مشکل ساز باشد.

مطالعات نشان داده‌اند که هم سویا و هم آلرژن‌های گندم در فرآیند تخمیر سس سویا کاملاً تخریب می‌شوند. با این حال، اگر مطمئن نیستید که سس سویا شما چگونه تولید شده است، نمی توانید مطمئن باشید که سس سویا عاری از مواد حساسیت زا است.

سس سویا ژاپنی تاماری اغلب به عنوان یک جایگزین سس سویا بدون گندم و گلوتن در نظر گرفته می شود. در حالی که این می تواند درست باشد، برخی از انواع تاماری ممکن است هنوز با گندم درست شوند، هرچند با مقادیر کمتری نسبت به سایر انواع سس های سویا .

مهم است که برچسب مواد تشکیل دهنده سس سویا را قبل از خرید بررسی نمایید و به دنبال محصولات سس سویا باشید که به طور خاص برچسب بدون گلوتن دارند. اکثر برندهای معروف دارای این نوع برچسب  میباشند.

وقتی بیرون غذا می خورید، بهتر است بررسی کنید که رستوران با چه مارکی سس سویا غذا را درست می کند و بپرسید که آیا انواع بدون گلوتن  آن را دارند یا خیر.

اگر مطمئن نیستید، شاید بهتر باشد غذایی را انتخاب کنید که با سس سویا پخته نشده باشد.

خلاصه سس سویا حاوی گندم و گلوتن است و حتی نوع تاماری ممکن است همچنان حاوی مقداری گندم باشد. اگر به گندم حساسیت دارید یا به بیماری سلیاک مبتلا هستید، به دنبال سس سویا بدون گلوتن باشید و همیشه فهرست مواد تشکیل دهنده روی ظرف سس را بررسی کنید.

فواید سلامتی سس سویا

سویا, مجله پارسی پودر

تحقیقات روی سس سویا و اجزای آن فواید بالقوه ای برای سلامتی پیدا کرده است، از جمله:

ممکن است آلرژی را کاهش دهد:

76 بیمار مبتلا به آلرژی فصلی 600 میلی گرم از یک جزء سس سویا در روز مصرف کردند و علائم بهبود یافتند. مقدار مصرف آنها معادل 60 میلی لیتر سس سویا در روز است.

به هضم غذا کمک می کند:

به 15 نفر یک آبگوشت سس سویا داده شد که در نتیجه ترشح آب معده مشابه سطوحی که می تواند پس از مصرف کافئین ایجاد شود افزایش یافت . تصور می شود افزایش ترشح آب معده به هضم غذا کمک می کند.

سلامت روده:

برخی از قندهای جدا شده در سس سویا اثر مثبتی بر روی انواع خاصی از باکتری های موجود در روده دارند. این می تواند برای سلامت روده مفید باشد.

منبع کلروپروپانول ها:

سس سویا تیره حاوی چندین آنتی اکسیدان قوی است. مشخص نیست که چه فوایدی ممکن است در انسان داشته باشد، اگرچه نتایج یک مطالعه اثرات مثبت آنرا بر سلامت قلب نشان داده است.

می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند:

دو مطالعه نشان داد که دادن پلی ساکارید به موش ها، نوعی کربوهیدرات موجود در سس سویا، پاسخ های سیستم ایمنی را بهبود می بخشد.

ممکن است اثرات ضد سرطانی داشته باشد:

آزمایش های متعدد بر روی موش نشان داده است که سس سویا ممکن است اثرات مهارکننده سرطان و تومور داشته باشد. تحقیقات بیشتری لازم است تا ببینیم آیا این اثرات در انسان نیز وجود دارد یا خیر.

ممکن است فشار خون را کاهش دهد:

برخی از انواع سس سویا، مانند نوع کم نمک یا گانجانگ کره ای، فشار خون را در موش ها کاهش می دهند اما در مورد انسان به مطالعات بیشتری نیاز میباشد.

لازم به ذکر است که بسیاری از این تحقیقات فقط بر روی حیوانات انجام گرفته است و مطالعات بسیار کمیبر روی انسان انجام شده و در این آزمایشات از مقادیر زیادی سس سویا یا اجزای آن استفاده شده است.

بنابراین، در حالی که برخی از این نتایج امیدوارکننده به نظر می رسند، هنوز خیلی زود است که بگوییم که آیا سس سویا می تواند  زمانی که در سطح موجود در رژیم غذایی متوسط مصرف شود مزایای سلامتی قابل توجهی داشته باشدیا خیر،

خلاصه

تحقیقات روی سس سویا فواید سلامتی بالقوه امیدوارکننده‌ای از جمله برای سیستم ایمنی، سلامت روده، سرطان و فشار خون پیدا کرده است. با این حال، از آنجایی که در بیشتر مطالعات از حیوانات یا نمونه های کوچک استفاده شده است، تحقیقات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است.

جان کلام

سس سویا یک چاشنی خوش طعم است که در انواع غذاها استفاده می شود.

می توان آن را از طریق تخمیر طبیعی یا هیدرولیز شیمیایی تولید کرد. روش تولید در طعم و مشخصات سلامتی محصول تغییراتی را ایجاد مینماید.

خوردن سس سویا ممکن است خطراتی برای سلامتی داشته باشد. با این حال، بدترین آنها مربوط به انواع شیمیایی تولید شده است و می توان با استفاده از سس سویا تخمیر شده طبیعی از آنها جلوگیری کرد.

سس سویا نیز ممکن است فوایدی برای سلامتی داشته باشد، ..اما تحقیقات بیشتری برای تایید اینکه آیا این سس برای انسان ها کاربرد دارد یا خیر، مورد نیاز است.

به طور کلی، مانند بسیاری از غذاها، سس سویا را می توان در حد اعتدال به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم میل کرد.

1 تا 5 ( راست ب چپ )

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

هنوز امتیازی داده نشده .

malmir

دیدگاه کاربران (6 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید