صفحه اصلی > مکمل های بدنسازی : ساخت پروتئین وی خانگی چگونه است ؟ تست شده و بسیار آسان

ساخت پروتئین وی خانگی چگونه است ؟ تست شده و بسیار آسان

پروتئین وی خانگی, مجله پارسی پودر

پروتئین وی خانگی محصولی است که طی فرایند درست کردن پنیر بدست می آید. بعد از اینکه پنیر را درست کردید، مایعی که از شیر بسته شده خارج می شود وی گفته می شود. این مایع مفید است، اما وقتی آب آن را می کشیم خاصیتش بیشتر ی شود. بعد از اینکه آبش را می کشیم چیزی که باقی می ماند پروتئین وی می باشد. زمانی که کاملا آسیابش می کنید، می توانید این پروتئین را در شیک، اسموتی، کاپ کیک، و بعضی بیسکوئیت ها استفاده کرد.در این مقاله ساخت مکمل وی خانگی را به دو روش بررسی میکنیم. 

ساخت پروتئین وی خانگی برای بدنسازی:

اگر ورزشکار هستید یا بدنسازی کار میکنید میتوانید از مکمل های بازار استفاده کنید و یا مکمل دست ساز و خانگی خود را درست کنید.

در ادامه روش های گوناگون ساختن پروتئین وی در خانه با شیر و ساخت وی خانگی با شیر خشک را بررسی خواهیم کرد.

 

ترکیبات پروتئین وی خانگی چیست؟

یک گالن (3.5 لیتر) شیر

5قاشق غذاخوری (75 میلی لیتر) آبلیمو یا سرکه سفید

پروتئین وی خانگی از ماست

2فنجان (500 گرم) ماست یا کفیر

پروتئین وی سریع

سه فنجان (240 گرم) شیر خشک فوری بدون چربی

1 فنجان (80 گرم)  جو دوسر پرک یا معمولی

1 فنجان (142 گرم) بادام

پودر پروتئین وی خانگی مزه دار شده

7و یک دوم اونس (210 گرم) پودر پروتئین

سه پاکت پودر استویا

پودر وانیل، دارچین، ماچا [1]و غیره

پروتئین وی خانگی, مجله پارسی پودر

طرز تهیه پروتئین وی خانگی با شیر خشک:

شیر را داخل یک قابلمه بزرگ بریزید.

شما به 1 گالون (3.8 لیتر) شیر نیاز دارید. برای نتیجه عالی، از شیر گاوی استفاده کنید که فقط علوفه خورده باشد.

شما همچنین می توانید 4 فنجان (950 میلی لیتر) شیر و 2 فنجان (475 میلی لیتر) خامه استفاده کنید.

از این لینک میتوانید اطلاعات و قیمت بروز شیر خشک بدون چربی پگاه رو مشاهده کنید.

پروتئین وی خانگی, مجله پارسی پودر

شیر را تا دمای 83 درجه سانتیگراد (180 درجه فارنهایت) گرم کنید.

شما می توانید با قراردادن یک دماسنج مخصوص پخت داخل قابلمه دما را اندازه بگیرید، سپس می توانید دماسنج را کنار قابلمه گیر دهید. اگر دماسنج ندارید، فقط کافیست صبر کنید تا شیر شروع به قل زدن کند. 83 درجه سانتیگراد( 180 درحه فارنهایت) دمایی است که شیر می جوشد.

اجازه ندهید دماسنج با ته قابلمه تماسی داشته باشد.

پروتئین وی خانگی, مجله پارسی پودر

5 قاشق غذاخوری (75 میلی لیتر) آبلیمو داخلش بریزید و هم بزنید.

اگر آبلیمو ندارید، می توانید به جای آن سرکه سفید استفاده کنید؛ طعم محصول نهایی تقریبا یکی است. با این دستورالعمل می توان پنیر ریکوتا[2] هم درست کرد. اگر مایلید پنیر بخورید، سرکه سفید ممکن است انتخاب بهتری نسبت به آبلیمو باشد.

اگر شیر و خامه استفاده می کنید، نصف قاشق غذاخوری (8.5 گرم) نمک و سه قاسق غذاخوری (45 میلی لیتر) آبلیمو یا سرکه سفید استفاده کنید.

پروتئین وی خانگی, مجله پارسی پودر

قابلمه را از روی گاز برداشته و 20 دقیقه استراحت دهید.

در قابلمه را محکم بگذارید. از رو اجاق گاز برش دارید و جایی بگذارید که تکان نخورد. 20 دقیقه همانجا بماند.

پروتئین وی خانگی, مجله پارسی پودر

شیر بسته شده و وی روی آن را به داخل یک صافی خط دار که روی یک کاسه قرار گرفته است منتقل کنید.

صافی بزرگی را روی کاسه ای قرار دهید. پارچه شل بافتی داخل صافی بکشید. شیر بسته شده را با یک قاشق یا ملاقه داخل صافی بریزید. آب خارج شده را داخل یک پارچ یا شیشه دهن گشاد بریزید و توی یخچال نگهدارید.

پروتئین وی خانگی, مجله پارسی پودر

اجازه دهید تا وی به طور کامل از داخل شیربسته شده کشیده شود

. بهتر است که در این مرحله کاسه را در یخچال قرار دهید. احتمالا حداقل دو ساعت طول می کشد تا وی کاملا از شیربسته شده خارج شود، و شما نمی خواهید که شیر فاسد شود.

پروتئین وی خانگی, مجله پارسی پودر

اگر دستگاه خشک کننده دارید، در این فرایند می توانید از آن استفاده کنید.

وی ( هم از داخل پارچ و هم از داخل کاسه) را داخل سینی خشک کن بریزید؛ در هر سینی 1 فنجان (240 میلی لیتر) وی لازم دارید. طبق دستورالعمل خشک کن عمل کنید. هر برندی روش متفاوتی دارد، اما در بیشتر خشک کن ها، 12 ساعت در دمای 58 درجه سانتیگراد (135 درجه فارنهایت) است.

پروتئین وی خانگی, مجله پارسی پودر

اگر خشک کن ندارید روند خشک کردن وی را با دست انجام دهید.

تمام وی را داخل قابلمه بریزید. روی درجه حرارت متوسط بگذارید تا به جوش بیاید، بعد شعله را کم کنید تا آرام بجوشد. اجازه دهید آنقدر بپزد تا کلفت و فشرده شود. روی سینی که با کاغذ مومی یا کاغذپوستی پوشیده شده وی را پخش کنید، و اجازه دهید سرد شود. وی را به تکه های کوچک خرد کنید، سپس اجازه دهید در حدود 24 ساعت خشک شود.

پروتئین وی خانگی, مجله پارسی پودر

با یک مخلوط کن وی را پودر کنید. می توانید از مخلوط کن یا غذاساز استفاده کنید.

اگر قهوه ساب تمیز دارید می توانید از آن استفاده کنید. اگر وی دست سازتان هنوز مرطوب بود، باید دوباره روی سینی پخشش کنید و بگذارید 24 ساعت دیگر خشک شود، و یکبار دیگر آسیابش کنید.

پروتئین وی خانگی, مجله پارسی پودر

پودر پروتئین را داخل یک ظرف دردار نگه داری کنید.

شیشه دردار برای این کار عالی است. پودر پروتئین را در شیک[3]، کاپ کیک، نان و چیزهای دیگر استفاده کنید.


روش دوم طرز تهیه پروتئین وی خانگی:

برای ساخت پروتئین وی خانگی یا وی دست ساز نیاز به ابزارهای پیشرفته ای ندارید. شیر یا ماست با کیفیت مهم ترین بخش از ساخت این محصول هستند. همینطور نیاز به صافی خواهید داشت دقت کنید که برای ساخت مکمل وی خانگی می بایست کمی صبور باشید و مقدار مواد و حرارت را بسنجید هرچه دقت شما بیشتر باشد کیفیت کار بهتر خواهد بود.

پروتئین وی یکی از مکمل های بدنسازی محسوب شده و برای افزایش حجم استفاده می‌شود. بنابراین چه خوب است طرز تهیه پروتئین وی خانگی را در منزل یاد بگیریم. در این مقاله مواد لازم و مراحل ساخت پروتئین وی دست ساز را مورد بررسی قرار می دهیم.

ترکیبات پروتئین وی دست ساز :

پروتئین وی خانگی, مجله پارسی پودر
ساخت پروتئین وی خانگی

شما می توانید پروتئین وی خانگی را هم با شیر و هم با ماست تهیه نمایید . مهمترین موضوع این است که شیر یا ماست شما باید تازه و ترجیحاً ارگانیک باشد. نیاز به چند عدد لیمو دارید. اگر قرار است از آبلیمو استفاده کنید می بایست از ارگانیک بودن آن اطمینان داشته باشید . پیشنهاد ما این است که از لیموی تازه استفاده نمایید. برای ساخت پروتئین وی خانگی می‌توان یک سری طعم دهنده های طبیعی نیز به آن افزود کرد. اسانس وانیل یا پودر کاکائو گزینه خوبی خواهد بود دقت کنید که کاکائو می‌بایست به صورت خام باشد.

لوازمی که برای ساخت پروتئین وی خانگی نیاز دارید یک قابلمه بزرگ و یک دماسنج مواد غذایی است. قابلمه با حجم ۲ لیتر کفایت می کند نیاز به دستگاهی دارد تا بتواند آب مرکبات را بگیرد این موضوع برای گرفتن آب لیمو بسیار مهم است. البته می توانید به صورت سنتی و با دست آبلیمو تهیه کنید. نیاز به یک تکه پارچه کتان یا نازک تر دارید که به عنوان صافی عمل میکند. یک بطری کوچک یا شیشه نیاز دارید تا پروتئین آب پنیر را ذخیره سازی کنید. پس از اینکه مواد غذایی و وسایل آماده شد می توانید مراحل ساخت پودر پروتئین وی خانگی را شروع کنید. اگر فکر می کنید نیاز به ساخت این محصول برای طولانی مدت دارید خرید یک دستگاه دهیدراتور مواد غذایی بهترین گزینه برای شما خواهد بود. این دستگاه سبب می‌شود تا پروتئین نسوزد و یا بیش از اندازه گرم نشود.

پروتئین وی خانگی, مجله پارسی پودر

مشاهده قیمت و خرید انواع پروتئین وی

ساخت پروتئین وی خانگی با شیر (روش دوم):

همه مراحل باید طبق آنچه در این بخش گفته می شود و به صورت اولویت بندی شده دنبال شود. در غیر این صورت احتمال اینکه نتیجه باب میل نباشد بسیار زیاد است.

مرحله اول:

برای ساخت پروتئین وی خانگی از یک قابلمه بزرگ استفاده کنید و شیر را به درون آن بریزید. همانطور که گفته شد شیر باید با کیفیت و ارگانیک باشد زیر شعله گاز را روشن کنید تا شیر گرم شود. گرم شدن شیر باید به آهستگی صورت بگیرد، دمای گرم شدن شیر باید با دماسنج محاسبه شود. زمانی که دما به ۱۸۰ درجه فارنهایت رسید شیر شروع به جوشیدن می کند در چنین حالتی می بایست دما حفظ شود تا اسید آمینه های موجود در شیر دچار تخریب و یا تغییر ساختار نشود. شاید بگویید که گرما روی ساختار اسید آمینه تاثیری ندارد اما این طور که بررسی‌ها نشان می‌دهد عملکرد پروتئین را تحت تاثیر قرار می دهد.

مرحله دوم :

حال نوبت به اضافه کردن آب لیمو به شیر گرم است. شما نیاز به پنج قاشق سوپخوری از آبلیمو دارید و باید مخلوط را هم بزنید. دقت کنید که مخلوط به هیچ وجه نباید به مرحله جوش برسانید

مرحله سوم:

حال می بایست مخلوط بدست آمده را استراحت دهید بنابراین حرارت باید خاموش شود. سپس نیاز به یک سرپوش محکم دارید تا روی آن را بپوشانید و استراحت دهید. زمان استراحت می بایست حدود ۳۰ دقیقه در نظر گرفته شود. دقت کنید که مخلوط می بایست در یک دمای متعادل قرار بگیرد . بنابراین هرگز نباید در یخچال و یا مکان سرد قرار دهید در این مرحله پروتئین و مواد غذایی کم کم از هم جدا می شوند

مرحله چهارم ساخت وی دست ساز:

حال نیاز به صافی دارید تا مخلوط را از آن عبور دهید . بنابراین یک کاسه بزرگ و یک صافی تهیه نمایید محتویات دیگ را روی صافی بریزید . اطمینان حاصل کنید که دقت لازم را انجام می دهید. نکته مهمی که باید دقت کنید این است که می بایست اطمینان حاصل کنید که پنیر تازه در صافی گیر خواهد کرد . یعنی از آن عبور نمی کند و باید با یک قاشق کم کم آن را کنار بگذارید منظور ما از پنیر تازه همان پروتئین است.

پروتئین وی خانگی, مجله پارسی پودر
ساخت پروتئین وی خانگی

مرحله ی پنجم:

حال می بایست صبر کنید تا پروتئین وی خشک شود. برای ساخت پروتئین وی خانگی هرچه دقت شما بیشتر باشد نتیجه بهتر خواهد بود. بهتر است کاسه و صافی خود را در یخچال قرار دهید . اجازه دهید 3 ساعت بگذرد تا کاملا خشک شود . این کار باعث می شود که محصول شما خراب نشود

مرحله ششم :

پس از ساخت پروتئین وی خانگی نوبت دهیدراته کردن آن می رسد برای این کار می توانید یک دستگاه تهیه کنید تا پروتئین وی خشک شود. در این واقع ماده به دست آمده می بایست به مدت ۱۲ ساعت در دستگاه دهیدراتور قرار بگیرد . دمای ۱۳۵ درجه فارنهایت نیاز است. اگر به ظاهر ماده در این وضعیت نگاه کنید بسیار مشابه با آب است.

اگر دستگاه دهیدراتور در منزل ندارید می‌توانید مایع را در یک قابلمه بریزید و گرما را در وضعیت متوسط قرار دهید . به این ترتیب کم کم شروع به غلیظ شدن یا ضخیم شدن میکند. پس از آن نیاز به کاغذ پخت دارید که باید آن را روی یک سینی پهن کنید و اجازه دهید تا ۱۲ ساعت بگذرد و ماده کاملا خشک شود . اگر پس از گذشت ۱۲ ساعت باز هم به مقدار کافی خشک نشد می بایست ۱۲ ساعت دیگر صبر کنید.

برای مشاهده قیمت بروز و اطلاعات پودر پروتئین پگاه کلیک کنید

مرحله آخر ساخت پروتئین وی خانگی:

حال نیاز به غذا ساز یا مخلوط کن دارید تا پودر لازم را تهیه کنید همینطور می توانید طعم دهنده های طبیعی مانند پودر وانیل یا پودر کاکائو را به آن اضافه کنید. دقت کنید که مواد باید همچنان خشک باشد در صورت رطوبت باید صبر کنید تا عملیات خشک شدن کاملاً صورت بگیرد.

پروتئین وی خانگی, مجله پارسی پودر

ساخت پروتئین وی خانگی با پودر سفیده تخم مرغ:

ترکیبات لازم برای تهیه پروتئین وی خانگی با سفیده تخم مرغ موارد زیر هستند:

  • 500 گرم پودر سفیده تخم مرغ
  • 400 گرم شیر خشک
  • نصف قاشق پودر وانیل
  • 5 قاشق پودر کاکائو
  • 500 گرم عصاره مالت
  • 400 گرم پودر جوانه گندم

موارد گفته شده را با مخلوط کن مخلوط کرده و سپس به آن شیر خشک اضافه کنید.

پروتئین وی خانگی شما آمادست. میتوانید یک یا دو قاشق از آن را با شیر میل کنید.

 

نتیجه گیری:

از آنجا که ترکیبات پروتئین وی خانگی در دسترس اند؛ ساخت پروتئین وی خانگی بسیار آسان است و قیمت مقرون به صرفه تری نسبت به آنچه در بازار عرضه می‌شود، دارد. از سوی دیگر شما مطمئن خواهید بود که محصول شما کاملاً خالص است و سلامتی شما را تضمین می کند. شما می توانید پروتئین وی خانگی را حداکثر تا شش ما در جای خشک و خنک نگهداری کنید. همانطور که اشاره شد ساخت پروتئین خانگی محدود به شیر نمی شود و می توانید از ماست نیز برای این کار استفاده کنید . ماست سرشار از پروبیوتیک بوده و برای سیستم دستگاه گوارش شما بسیار مفید است.

منبع :‌

wikihow.com

1 تا 5 ( راست ب چپ )

Average rating 1.5 / 5. Vote count: 2

هنوز امتیازی داده نشده .

malmir

دیدگاه کاربران (5 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید